logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Zoet, zoeter, zoetst

suikerZoet is een smaak die vrijwel iedereen aangenaam vindt. Wellicht vindt dat zijn oorsprong in het feit dat het eerste wat je ooit in je leven proeft zoet is, namelijk (moeder)melk. Zoet is ook een hele toegankelijke smaak, anders dan zuur of bitter.

Om aan zoete smaken blootgesteld te worden hoef je bijzonder weinig moeite te doen. Suiker wordt aan vrijwel alles toegevoegd. Niet altijd onder de naam suiker, maar bijvoorbeeld als dextrose of glucose of fructose. Zoetere producten verkopen beter, omdat de smaak “makkelijker” wordt.

Uit onderzoek blijkt dat blootstelling aan zoet een grotere behoefte aan zoet veroorzaakt. Ofwel, als je iets zoets eet wil je meer zoet. Dat hoeft geen groot probleem te zijn, maar vaak is het dat wel. Die boterham met hagelslag in de ochtend maakt dat je halverwege de ochtend snakt naar een koekje, en bij je lunch wil je een glas frisdrank. Die 4 uur dip eet je weg met een zak drop en je avondmaaltijd is niet compleet zonder een lekker toetje, en dan heb ik het niet over een kaasplankje. Bij de koffie of thee nog een stuk chocola en je leeft van suikerpiek naar suikerpiek. Al deze suikers leveren geen waardevolle voedingsstoffen, het is niet meer dan alleen koolhydraat. Er zit geen vitamine of mineraal in, terwijl je lichaam wel vitamines gebruikt bij de vertering van die koolhydraten. Loze energie is het, je kunt er flink van aankomen en tegelijkertijd zelfs (licht) ondervoed raken.

Minder suiker gebruiken is misschien geen gek idee. Maar hoe pak je dat nou het handigst aan? Je kunt cold turkey gaan. Gewoon, hop, geen suiker meer vanaf nu. Heftig, maar zeer doeltreffend. Geen suiker meer in koffie en thee, geen frisdrank en limonade, geen koek, snoep en chocola, geen zoet beleg. Dit zijn de grote suikerleveranciers. Je kunt overwegen om ook alle producten waar suiker aan toegevoegd zit te vermijden, maar door alleen de grote leveranciers te vermijden maak je al een hele winst. Afhankelijk van hoeveel suiker je gewend bent te gebruiken zul je je misschien eerst een paar dagen niet zo prettig voelen. Ten eerste mis je de smaak, ten tweede kun je misschien wat wiebelig worden of wat hoofdpijn krijgen. Geen zorgen, het wordt beter!

Je kunt ook overwegen om je suikerinname te verminderen. Halveren bijvoorbeeld, of terugbrengen naar een eetmoment op de dag. Dit is enerzijds makkelijker, want je hoeft niet alles vaarwel te zeggen. Anderzijds kan het ook moeilijker zijn, omdat je wel die zoete smaakbeleving in stand houdt. Daardoor bestaat de kans dat je blijft verlangen naar zoet.

Denk je nu bij jezelf, ja leuk verhaal dit, maar ik ga dus écht niet de rest van mijn leven geen suiker meer eten, hoor. Geen zorgen, dat hoeft ook helemaal niet. Maar af en toe je eens extra bewust zijn van je suikerconsumptie kan helemaal geen kwaad. Er zijn mensen die elk jaar 1 maand geen alcohol gebruiken. Dat principe is 1 op 1 te vertalen naar suiker. Een maand geen suiker, dat levert je op dat je weet hoe je je voelt als je geen suiker meer gebruikt. Dat is al winst! Daarbij word je je bewust van hoeveel producten suiker bevatten. Nog meer winst. Verder levert het je op dat je door minder blootstelling minder zoetbehoefte krijgt, waardoor je minder zoet gaat eten na je suikervrije maand. En dat is nóg meer winst.

De moraal van dit verhaal? Onderzoek eens hoe vaak jij iets zoets eet, of iets zoets wil, of hoeveel suiker je nou daadwerkelijk binnenkrijgt. Vraag jezelf af of je het een probleem vindt of niet. Zo nee, niks aan de hand. Zo ja, dan is het misschien best zinvol om er eens iets aan te veranderen.

This entry was posted in Bewust eten, Gezond eten, Suiker. Bookmark the permalink.

Comments are closed.