logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Zoet drinken

blackcurrent-juice-1168288Zoete drankjes zijn altijd een dankbaar onderwerp van gesprek in consulten en daarbuiten. Of nou ja, dankbaar? Meestal vinden mensen mijn boodschap niet zo heel lollig. Kort samengevat luidt mijn boodschap namelijk: drink geen zoete drankjes. Drink water, thee en maximaal een paar kopjes koffie per dag. De laatste twee vanzelfsprekend ongezoet.

Frisdrank

Geen frisdrank vindt vrijwel iedereen vanzelfsprekend. Want frisdrank is ongezond, dat is eigenlijk wel algemeen bekend. Over light is niet iedereen het eens. Het RIVM zegt dat zoetstoffen onschadelijk zijn voor de gezondheid. Er komen echter steeds meer vraagtekens bij deze stelling, o.a. als we praten over darmgezondheid. Zijn zoetstoffen echt zo onschadelijk als het RIVM zegt? Als je het mij vraagt doet het er niet eens zo veel toe. Belangrijker is dat alle zoetstoffen Heel Erg Zoet zijn. En aangezien ik je net heb aangeraden om ongezoet drinkvocht te gebruiken raad ik je dus ook light frisdrank af. Wen maar liever die zoete smaak in je mond af. Zo lang je smaakpapillen compleet doodgeslagen worden met al die zoetigheid blijf je een zoete smaakvoorkeur in stand houden, terwijl eigenlijk al je eten lekkerder wordt als je gewend raakt aan minder zoet.

Vruchtensap

Niet altijd heel zoet, een glas jus kan nog best eens behoorlijk zuur zijn zelfs. Neemt niet weg dat zo’n glas vruchtensap heel veel suiker bevat. Fruitsuiker wel te verstaan. En met fruitsuiker is niks mis, zolang je het binnenkrijgt via zijn oorspronkelijke habitat: de vrucht zelf. Een sinaasappel eten doet iets heel anders in je lichaam dan het sap van sinaasappels drinken. Een glas sinaasappelsap is sowieso altijd meer dan 1 sinaasappel en dus ook de suikers van meer dan 1 sinaasappel. Het is al vloeibaar, je kaken en je maag hoeven amper meer iets te doen en al die suikers vliegen dan ook lekker snel je bloedbaan in. Hallo bloedsuikerpiek! Hallo bloedsuikerdip… Als je die sinaasappel eet hebben eerst je kaken flink wat werk te verrichten, lekker kauwen. Die ene sinaasappel gaat al veel langzamer naar binnen dan dat glas sap. Vervolgens moet je lichaam het vocht, de suikers, de vezels en de vitaminen eruit halen. Dat kost meer tijd om te verwerken en de suikers stromen geleidelijker je bloedbaan in en ook geleidelijker weer eruit. Meer profijt op de lange termijn, verzadigender, beter voor je darmen en beter voor je bloedsuikerspiegel. Eet dus lekker dagelijks twee of drie stuks fruit, maar vermijd vruchtensappen. Niet alleen sinaasappelsap, maar ook appel- en perensap of cranberrysap enzovoort. Trap ook hier niet in de light-val, dan is er een deel van het fruitsuiker uit het sap gehaald en vervangen door zoetstoffen. Het blijft zoet.

Fruitdrank, fruitwater, vitaminewater

Er zijn ook allerlei fruitdrankjes en fruit- en vitaminewatertjes te koop. Klinkt goed! Fruitwater… Fruit, water, kan niet anders dan gezond zijn… Toch wel, helaas. Het is vaak water met wat vruchtensap. Dat er water bij zit maakt het niet meteen gezond. Het is misschien iets minder heftig dan dat pure vruchtensap, maar het blijft (fruit)suiker in vloeibare vorm. Vitaminewater is vaak water, suiker en toegevoegde vitamines. Het ziet er super leuk uit, vaak ook met een gezonde uitstraling en de smaak van bessen of ander fruit met een gezond imago. Maar, helaas, gewoon nog steeds een flesje water met suiker en dus zoet.

Siroop

Er is zo veel limonadesiroop op de markt, met minder suiker, met stevia, met aspartaam, sucralose, met- en zonder kleurstoffen, noem maar op. En dan bestaat er nog siroop die diksap heet, ook in een biologische variant te koop. Ik kan er kort over zijn: drink het gewoon allemaal niet. Denk ook niet dat bijvoorbeeld diksap wel gezond is, het is ingedikt sap wat je zelf aanlengt met water. Wat er in je lichaam gebeurt is hetzelfde als bij dat glas jus d’orange. Siroop kun je zo zoet maken als je zelf wilt, waardoor je kunt denken dat het allemaal wel meevalt als je gewoon lekker weinig siroop gebruikt. Als je het drankje met minder siroop aanlengt heb je inderdaad minder suiker in je drankje, en het smaakt dan ook minder zoet, dat klopt. Het geeft hetzelfde effect als dat fruitwatertje. Siropen op basis van Stevia zijn populair. Dat wordt verondersteld een gezonde zoetstof te zijn, in vergelijk met een chemische zoetstof als aspartaam. Deze veronderstelling is gebaseerd op het feit dat Stevia afkomstig is van een plant. Echter, dat wat je in een flesje stevia koopt is inmiddels behoorlijk bewerkt en laten we vooral niet vergeten: zoet. En dat zoete is nou juist datgene waarvan ik denk dat het je goed zal doen als je het jezelf afwent.

Wat dan wel?

Wat je wel drinkt is drinkvocht dat ongezoet is. Water bijvoorbeeld. Gewoon simpel kraanwater, gemeentepils. Eventueel opgeleukt met een takje munt, een schijfje komkommer, een schijfje citroen of wat (zomer)fruit wat de smaak afgeeft. Thee (zonder suiker of zoetje) is ook een prima dorstlesser. Simple zwarte thee, groene thee, kruidenthee, bedenk het maar. Varieer vooral lekker in je theetje, lekker veel verschillende smaken. In de zomer is koudgezette ijsthee ook heel lekker. ’s Avonds zet je een kan water in de koelkast met daarin een zakje (groene) thee, of losse thee in een thee-ei, en de volgende dag heb je heerlijk zacht smakende ijsthee. Eventueel doe je er nog een schijfje citroen of sinaasappel in voor een fruitiger effect. Ik maak dit zelf graag met de lentethee van Dille en Kamille of de recent ontdekte Juffenthee van Simon Levelt. Als laatste is ook koffie geschikt, maar deze kan niet je basale vochtleverancier zijn. Te veel cafeine is niet gezond voor je. Een kopje of 3 per dag is echter niks mis mee. Ongezoet natuurlijk, eventueel met een beetje melk.

Ten slotte

Je had het al begrepen, ik raad je af om zoete drankjes in welke vorm dan ook te drinken. Betekent dat dat je dit echt nooit maar dan ook nooit meer moet doen? Nee, natuurlijk niet. Je bent ook nog aan het leven, laten we dat vooral niet vergeten. Zo’n zoet drankje, een sapje of een glas limonade of frisdrank, zie het als een extra’tje. Iets wat je bij uitzondering drinkt, en wat dus niet je basis vocht leverancier is.

This entry was posted in Gezond eten, koolhydraten, Suiker. Bookmark the permalink.

Comments are closed.