logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

WOG

tomorrowAls je je nu niet afvraagt wat WOG betekent dan ben je net zoals ik iemand die iets voor werk moet doen, maar uitstelgedrag vertoont. Werk-Ontwijkend-Gedrag dus. Zo ook ik. Ik wil een blog schrijven, maar ik heb geen inspiratie. Ik klik weer even op Facebook. Ik maak nog even wat te drinken voor mezelf. Oh, dit kan ik wel even opruimen. Hee, een nieuwe mail, oh, het is gewoon een mailing. Toen ik mijn lunch stond klaar te makenwist ik ineens waar mijn blog over moest gaan. DOG! Vinger in de lucht als je meteen snapt dat ik Dieet-Ontwijkend-Gedrag bedoel.

Ik hoor het regelmatig in intakes. “Ok, super bedankt voor je advies, ik heb vrijdag nog een feestje en zondag een verjaardag, maandag begin ik.” Of dat mensen vertellen dat ze vaak hun gewoontes willen veranderen, maar als het puntje bij het paaltje komt besluiten dat ze nog een dagje wachten, morgen is een mooi begin. Maar als het dan morgen is…

 

Dit blog is een pleidooi voor het stoppen met uitstellen. Waarom zou je pas na je feestje en de verjaardag van zondag beginnen? Waarom niet nu beginnen? Het antwoord weet ik wel, omdat het op een feestje makkelijker is om niet na te denken over gezonde keuzes, of nee te zeggen tegen dat lekkere taartje op die verjaardag. Maar dat feestje en die verjaardag duren niet de hele dag, en als het vandaag donderdag is heb je vandaag, morgen overdag, zaterdag en alle tijd rondom het feestje om rustig alvast bezig te gaan met gezonder leven. Hier krijg ik soms vragende blikken. Rustig alvast bezig? Niet proberen in een klap alles compleet om te draaien? Daarover heb ik pas nog een blog geschreven, het hoeft niet 100% perfect. Als 80% van wat je in je mond stopt gezond is en 20% wat minder, dan leef je toch hartstikke gezond? Daar passen dat feestje en die verjaardag prima in.

 

En als je nu (donderdag 13.30) besluit dat het toch geen zin heeft omdat deze dag toch al verloren is met een pizzabroodje voor de lunch, think again! Je kunt vanmiddag snacken met worteltjes met humus in plaats van die mars. Je kunt vanavond een maaltijdsalade met makreel maken voor jezelf in plaats van een kant en klare hap van AH in de magnetron te schuiven. En hee, dan heb je mooi de helft van deze dag wel gezond gegeten!

 

Om het makkelijk te maken nog de andere kant van DOG. Soms kan DOG (of WOG) heel zinvol zijn. Misschien ben jij zo iemand die eerst nog wat tijd nodig heeft om erover na te denken. Hoe wil je dat gezonde dieet gaan invullen? Heb je daar hulp bij nodig, en van wie dan? (Pick me, pick me!) Heb je daar hulpmiddelen bij nodig, zoals handige kommen om je salade of je soep mee te nemen naar je werk, en waar koop je die dan? (Hema heeft tegenwoordig veel handige producten, maar er is ook veel online te koop) Soms kan zo’n voorbereiding heel goed werken, en misschien leef je tijdens die voorbereiding “per ongeluk” al bewuster en gezonder dan voorheen. In zo’n geval is DOG gewoon nodig. En nu niet meteen denken “oh ja, zie je, dit is niet uitstellen, maar voorbereiding!”

 

 

This entry was posted in Behandeling, Dieet, Gezond eten, voornemens. Bookmark the permalink.

Comments are closed.