logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Weekmenu

Een weekmenu, er zijn mensen die erbij zweren en er zijn mensen die erop spugen. De laatste categorie vindt het onhandig, want hoe weten ze nu al waar ze zondag trek in hebben, en hoe ver vooruit ga je dan inkopen, en zit je dan niet met bedorven voedsel voordat je het kunt gaan eten en nog meer. De mensen die erbij zweren zijn vaak mensen die houden van lijstjes en dingen organiseren.

Een weekmenu klinkt heel rigide maar kan je ook flexibel invullen. Je hoeft niet voor een hele week inkopen te doen, je kunt gewoon alvast je maaltijden plannen maar nog niet alles inkopen. Flexibiliteit kun je ook halen uit switchen in de dagen.

Het voordeel van een weekmenu is dat het je op de dag zelf niet meer hoeft te bedenken. Voor sommige mensen scheelt dat veel tijd. Je gaat een keer zitten, bedenkt alles wat je deze week gaat eten en klaar. Een ander voordeel is dat je slim en dus goedkoper kunt inkopen. Dit vraagt wel enige handigheid en oefening, maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt.

De valkuil van een weekmenu is dat je uit gemak maar het menu van vorige week kopieert, en nog een keer en nog een keer. Voor je het weet eet je 4 weken achter elkaar hetzelfde. Dit hoeft geen probleem te zijn als je dat niet erg vindt, maar de kans is vrij groot dat het enorm gaat vervelen. Als je niet zo heel creatief bent met je menu’s kan het juist helpen om de dagen een thema te geven. Maandag kook je oosters, dinsdag italiaans, woensdag hollandse pot en donderdag soep. Binnen dit thema kun je eindeloos variëren, maar het geeft ook een zekere duidelijkheid. Of je kiest een ingrediënt als thema. Maandag eet je vis, dinsdag tofu, woensdag een rijst-gerecht en donderdag kip.

Om gezonder te eten is een weekmenu geen must maar kan wel een handig hulpmiddel zijn. Het is nou eenmaal makkelijker om vooraf rustig te bedenken wat je gaat eten dan wanneer je vermoeid en hongerig na een drukke werkdag in de supermarkt staat. Op dat moment is een snelle hap erg aanlokkelijk, en snelle happen zijn meestal niet zo gezond. Zelfs als je per dag je boodschappen doet kan het helpen omdat je het gewoon al weet, je kunt snel de winkel door en alles wat je nodig hebt in huis halen. Als je een gezin hebt kan planning ook helpen. Als je oudste naar voetbal moet, je jongste naar vioolles en je partner is laat thuis uit zijn of haar werk is het makkelijker om een gezonde maaltijd te serveren met een beetje planning en organisatie dan wanneer je om 5 uur nog moet bedenken wat het wordt.

Ook ten aanzien van je lunch kan een weekmenu handig zijn. Als je gezond en gevarieerd wilt lunchen kan het helpen om er vooraf over na te denken. Elke dag sla met komkommer tomaat en gekookt ei komt je op woensdag al de neus uit. Als je er vooraf over nadenkt kun je bijvoorbeeld aan het eind van de dag, als je toch in de supermarkt staat, je ingrediënten voor de lunch van morgen scoren. En als je thuiskomt en je warme maaltijd gaat bereiden zijn er vast momenten waarop je meteen die lunch van morgen kunt voorbereiden. Voor de makkelijke koks: lunch morgen een restje van vandaag, of verwerk iets van je warme maaltijd in je lunch van morgen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.