logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Wat geef je een kind nou toch als tussendoortje?

Deze vraag krijg ik regelmatig van ouders. Kleine kinderen die net beginnen met eten, wat geef je die tussendoor? En wat geef je een actieve peuter die om 4 uur maar om je benen draalt en om koekjes vraagt? Niet te vergeten schoolgaande kinderen, wat geef je die mee naar school?

De winkels liggen vol met allerlei producten, sommige met een claim erop: Minder vet, minder suiker, meer vezels enzovoort. Sommige producten hebben een plaatje erop, Spongebob, K3, Cars, Anubis of iets anders wat populair is onder kinderen. En voor je het weet heb je ineens een pak koekjes gekocht met een kinderheld erop en een claim dat het product minder suiker bevat. Eenmaal thuis ga je eens goed lezen, en je ziet dat er in plaats van suiker zoetstoffen in zit, of dat het 35 ingrediënten bevat. Ai. Is dat nou zo gezond? Maar goed, wat dan wel?

Geschikte tussendoortjes voor kinderen zijn eigenlijk niet anders dan de tussendoortjes die ook geschikt zijn voor volwassenen. Dus gewoon basisvoedingsmiddelen.

  • Fruit, denk eens verder dan die appel of banaan, maar geef een salade met meerdere soorten fruit, of een satéstokje met fruit in allerlei kleuren
  • Rauwe groente, een snoeptomaatje of wat radijsjes zijn makkelijk mee te nemen, reepjes paprika smaken lekker zoet
  • Brood, een sneetje brood is altijd goed, vooral ook om de wat grotere trek te stillen. Besmeer het met roomboter en beleg het eens gezellig. Pindakaas met komkommer is een heerlijk combinatie van hartig en fris. Op www.leukelunch.nl staan veel leuke suggesties voor o.a. brood.
  • Noten, lekker voedzaam en vullend. Niet geschikt overigens voor de allerkleinsten.
  • Gedroogd fruit, wie kent ze niet, de doosjes rozijntjes? Maar bij gedroogd fruit kun je ook denken aan abrikozen en pruimen. Bij de natuurwinkel of toko zijn ook allerlei andere soorten gedroogd fruit te koop, bijvoorbeeld gedroogde mango.
  • Yoghurt is ook een prima product voor tussendoor. Gewoon zo, simpel een bakje yoghurt. Maar ook erg lekker met wat vers of gedroogd fruit erin, of een goeie muesli, of een handje ongezouten noten. Lekker vullend, lekker voedzaam, ideaal voor tussendoor. Iets minder makkelijk mee te nemen voor een schoolgaand kind, maar wel lekker voor na school.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.