logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Voorkom je winterdip

winter-1516957Gisteren zat ik nog even in het zonnetje, vandaag moest ik mijn regenponcho aan. Het is echt waar, de herfst komt eraan… Als je gevoelig bent voor een winterdip zo in november is dit het moment om daar alvast eens over na te denken. Stel nou dat je fitter de winter door zou kunnen?

Eet gezond

Die open deur trap ik graag als eerste in. Eet gezond, dus eet dagelijks lekker veel groente en fruit, noten, zaden en pitten, vette vis, varieer in je vetten en gebruik volkoren producten. Zorg voor veel kleur in je eten, groene groentes, maar ook rode, gele, oranje en paarse groentes. Als die zon niet buiten schijnt, laat hem lekker op je bord schijnen. Noten, zaden, pitten en vette vis zijn je leverancier van gezonde vetten, die je humeur ondersteunen, dus eet deze producten regelmatig, liefst dagelijks (vette vis twee maal per week). Gebruik regelmatig olijfolie en van zuivel kun je de volle variant gebruiken. Vermijd die snelle koolhydraten, wit meel en suiker. Die maken je alleen maar duf en vermoeider.

 

Slaap voldoende

Genoeg nachtrust is een vereiste om je energiek te kunnen voelen. Ga op tijd naar bed, zet die telefoon, tablet of laptop een uurtje eerder uit en ga lekker tukken. Ben je een moeilijke slaper? Stress daar niet over en realiseer je dat gewoon in bed liggen ook uitrusten is. Maar het zou ook kunnen dat je baat hebt bij wat extra magnesium om beter te slapen.

 

Pak je ontspanning

Altijd maar doorgaan, doorgaan, doorgaan. Dat kan best, en dat houd je ook best een tijdje vol. Tot het niet meer lukt en dan ben je moe. Ontspanning is gewoon keihard nodig. Een warm bad, een boek, een film, een bezoekje aan een museum, gezellig samenzijn met anderen, sporten, iedereen vult ontspanning op zijn eigen manier in. Belangrijk is dat het iets is wat jij leuk vindt en wat je positieve energie geeft.

 

Ga naar buiten in het daglicht

Van de hele dag lamplicht en alleen maar buiten zijn in het donker worden de meeste mensen niet blij. Daglicht doet ook iets met de hersenen, waardoor je je prettiger voelt. Ga dus in je lunchpauze naar buiten, ook als het regent of bewolkt is. Of ga in de loop van de ochtend eventjes eruit. Hoe verleidelijk het ook is om in de winter binnen te blijven, pak toch even dat daglicht mee.

 

Beweeg

Lichaamsbeweging is een beproefd medicijn tegen allerlei kwalen, waaronder de winterdip. Van beweging krijg je energie en dat is wat je nodig hebt om die dip te voorkomen. Nog slimmer is het om twee vliegen in een klap te slaan en te gaan bewegen in het daglicht. Maak een lekkere wandeling in de ochtend of tussen de middag en voel je de rest van de dag lekker energiek.

 

Vitamine D

In wintermaanden is de zon niet sterk genoeg om te zorgen dat je via de huid vitamine D aanmaakt. In theorie maken de meeste mensen in de zomermaanden voldoende vitamine D aan om de wintermaanden goed door te komen. In de praktijk valt dat vaak best tegen en zijn er toch best veel mensen die al aan het begin van de winter een relatief laag vitamine D-gehalte hebben. Het kan wijs zijn om je vitamine D eens te laten meten. Voor veel mensen is vitamine D slikken sowieso aanbevolen, check hier of je in een risicogroep valt.

Begin nu vast met een routine van lekker buiten bewegen, en van alle kleuren op je bord en al die gezonde vetten. Wen jezelf vast een lekker slaapritme aan en neem die ontspanning. Ineens zul je merken dat het zomaar december is geworden zonder dat je in je gebruikelijke novemberdip bent gezakt!

This entry was posted in Bewegen, Bewust eten, Buiten, Gezond eten, Herfst, zelfzorg. Bookmark the permalink.

Comments are closed.