logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Vitamine D

Het zijn gekke tijden, zo eind maart 2020. We zijn thuis, veel binnen en hopen dat het nieuwe virus onze deur en die van onze naasten voorbij gaat. Eind maart is tegelijkertijd de periode waarop de aarde en zon weer dicht genoeg bij elkaar zijn om via de huid weer vitamine D aan te kunnen maken. Zeker op onbewolkte dagen zoals nu.

Zonlicht en vitamine D

Als de zonkracht hoog genoeg is (vanaf zonkracht 3) kan het lichaam via de huid vitamine D aanmaken. Hiervoor is het wel nodig dat de zon rechtstreeks op die huid kan schijnen, dus zonder raam, kleding of zonnebrand ertussenin. Dat is ingewikkeld, want tegelijk moeten we ook de huid beschermen tegen te veel zonlicht omdat dat ook weer schadelijk kan zijn. Dus dat betekent: zonnen met gezond verstand, en dus beslist niet overdoseren.

Vitamine D en weerstand

Voldoende vitamine D in het lichaam is nodig voor een goede weerstand. Mensen met een laag vitamine D niveau in hun bloed zijn vatbaarder voor besmettelijke ziektes. Vorige week verscheen een artikel in Trouw over vitamine D, weerstand en beademing. Er is een (klein) onderzoek geweest waaruit bleek dat mensen met een vitamine D-tekort die beademing nodig hadden daar eerder complicaties bij kregen dan mensen met een goede vitamine D-status.

Concreet

Wat betekent dat nou concreet voor vandaag? Ongetwijfeld zit jij, als lezer van dit stukje, net als ik, nu meer binnen dan normaal in deze tijd van het jaar. En dat is goed, want we willen dat die piek uit die Corona curve komt – flatten the curve. Maar dat betekent ook dat die kostbare vitamine D minder goed binnen kan komen, en het is best handig om juist wel genoeg vitamine D binnen te krijgen. Kijk of je op wat voor manier dan ook wat zon kunt vangen op de ontblote huid. Via een klein balkon misschien, of wellicht heb je de luxe van een tuin op het zuiden, open een raam en zet er een stoel neer om wat van die zonnestralen te vangen. Een frisse neus halen mag, stroop je mouwen wat op tijdens je ommetje. Lukt dat nou niet, schroom niet om een supplement te gebruiken van bijvoorbeeld 10-20 microgram per dag. Weet je zeker dat jij een grote kans hebt op een tekort slik dan een dubbele dosis.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.