logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Verboden vruchten

appelAls je iets niet mag wordt het des te aantrekkelijker. En dat wat je moet is stom, gewoon omdat het moet. Dit zijn zomaar twee algemeenheden die misschien in meer of mindere mate op jou van toepassing zijn.

Moeten en mogen

Moeten en mogen zijn twee termen die in mijn dagelijkse praktijk regelmatig voorbij komen, ondanks dat ik ze zelf niet gebruik. Rondom voeding blijft het idee leven dat er dingen zijn die moeten, zoals groente, en dat er dingen zijn die niet mogen, zoals chocola of gebak. En daar heb je het beeld al duidelijk. Gezonde voeding is dus heel erg stom. Want alles wat leuk is mag niet meer. En alles wat saai is, zoals grote bergen doorgekookte andijvie en elke dag een appel, dat moet.

Op het moment dat je het op die manier benadert wordt het dus een hele kluif om je levensstijl te veranderen. Die verboden vruchten worden met het uur aantrekkelijker en die saaie dingen die moeten worden met het uur zwaarder om mee te leven. En voor je het weet gooi je dat hele stomme gezonde leven de deur uit, laat maar lekker zitten.

Wat als alles mag en niets moet?

Maar als je het nou eens vanuit een andere hoek belicht. De hoek, alles mag en niets moet. Alles mag, dat betekent dat chocola en gebak gewoon mogen. Niets moet. Die groente moet niet. “Huh?” denk je nu misschien. “Dus je bedoelt dat ik voortaan leef op junkfood en alle gezonde voeding links laat liggen?” Nee, dat bedoel ik natuurlijk niet. Maar ik bedoel wel dat als je voor jezelf besluit dat die verboden vruchten gewoon een keer mogen dat dan de aantrekkelijkheid misschien ineens wel een stuk minder wordt. Want ja, het is wel lekker, zo’n bakje kruidnoten in deze tijd van het jaar, of een groot stuk chocola, maar je weet natuurlijk net zo goed als ik dat het niet gezond voor je is.

Wat doet het voor je?

En daar raken we een belangrijk punt. Is iets wel of niet gezond voor je. Groente en fruit, bijna iedereen weet wel dat dat gezond voor je is. Het is gezond omdat je met ruime hoeveelheden groente en fruit je bloeddruk op peil houdt, net als je cholesterol en je gewicht. Dus hoe meer groente en fruit je tot je neemt, hoe gezonder je wordt. Als je het moeten loslaat, en de kennis echt goed laat doordringen, dan worden groente en fruit dingen die je graag wil eten. En dan praat ik niet over bergen doorgekookte andijvie, of elke dag die appel. Maar varieer eens met je groentes. Neem bij je lunch een lekkere salade met sperzieboontjes, tomaat, artisjokharten en tonijn, of maak een lekkere pompoen- of courgettesoep. Bij het avondeten roerbak je lekker, of je neemt een salade naast je maaltijd, zodat je lekker ruim zit in de groentes en ook veel verschillende smaken proeft. Ineens wordt groente eten leuk! Of misschien bijna dan… En als groente eten leuk wordt, en je telt erbij op het belang voor je gezondheid, dan is het ineens geen moetje meer, maar iets dat je zelf wil. En ditzelfde geldt voor fruit. Elke dag een appel wordt misschien wat eentonig, maar er is veel te variëren. Ook in de winter, want tegenwoordig kun je veel fruitsoorten diepgevroren kopen.

1 + 1 = 3

Bij elkaar opgeteld gebeuren er dan dus twee dingen. Ongezond dooreet-voer, waar niks van waarde in zit voor je lichaam, wordt ineens iets wat je gewoon mag eten, maar wat je niet meer wil eten. Want ineens realiseer je je dat het best leuk kraakt in je mond, en die zoute/zoete/vette smaak is ook heel aangenaam, maar wat doet het voor je lichaam? Als we kijken naar het bevorderen van je gezondheid doet het helemaal niks. Als we kijken naar processen in je lichaam die je ziek maken doet dit voedsel van alles voor je. En zo wordt deze verboden vrucht iets wat je wel eens eet, voor de extra, voor de leut, gewoon omdat het kan. Maar je wilt het vanzelf niet meer zo vaak, omdat je weet dat het niet goed voor je is.

En wat is er dan veranderd? Ineens is gezonde voeding geen moeten meer en is er niets meer wat je niet mag (uitzonderingen daargelaten, bij allergieën bijvoorbeeld) en dan wordt het veel gemakkelijker om je eetgedrag te veranderen.

This entry was posted in Bewust eten, Gezond eten. Bookmark the permalink.

Comments are closed.