logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Van brood ga je dood

Althans, dat zou je bijna gaan denken als je alle, soms ietwat hysterische, berichten in de media bij elkaar optelt. In de inleiding van het boek Broodbuik stelt dr. William Davis dat zo ongeveer alle welvaartsziektes aan tarwe te wijten zijn. Zodra mensen stoppen met het gebruik van tarwe zou dit allemaal opgelost worden en dus is tarwe de grote boosdoener.

Dat is natuurlijk iets te kort door de bocht. Want als je tarwe compleet elimineert uit je voeding dan elimineer je wel wat meer dan alleen brood en pasta. Dan elimineer je ook koekjes, pannenkoeken, fast food, cake, kant- en klare producten waar tarwe vaak als bindmiddel wordt gebruikt, bouillonblokjes en snoep.

En wat blijft er dan over? Een hele gezonde basisvoeding met veel groente en fruit, vis, kip, ei, noten en olijfolie en wellicht wat andere granen zoals rijst. Nogal wiedes dat mensen dan afvallen en hun cholesterol verbetert en hun bloeddruk en hun bloedsuiker.

De stelling tarwe zou de basis van alle gezondheidskwalen zijn gaat te ver. Maar een feit is wel dat de gemiddelde Nederlander ontzettend veel tarwe binnenkrijgt, niet alleen uit brood en een pastamaaltijd hier en daar, maar ook uit al die andere bewerkte producten. Mensen met een tarwe-allergie, die een allergische reactie krijgen na het eten van tarwe zien zich aan een behoorlijke klus om alle tarwe uit hun voeding te elimineren. Tarwe wordt in veel producten gebruikt als bindmiddel of vulmiddel. Het kan zo maar gebeuren dat je, zonder het te merken, bij elke maaltijd tarwe binnenkrijgt. En dan wordt het wel erg veel.

Naar mijn idee is het vooral verstandig om wat minder tarwe binnen te krijgen. En als je je in eerste instantie richt op bewerkte producten dan sla je twee vliegen in een klap. De meeste bewerkte producten bevatten namelijk ook vaak suiker en/of goedkope vetten. In tweede instantie is het zaak om te kiezen voor goed brood. Goed brood is brood wat lang heeft kunnen rijzen, liefst gemaakt van meel dat in een molen is gemalen. Van goed brood eet je ook minder, omdat het meer verzadigt.

Mocht je toch liever geen brood meer willen eten gaat er een wereld aan andere lekkere maaltijden voor je open. Het vraagt wel iets meer tijd aan bereiding en voorbereiding, maar je kunt echt heerlijk eten zonder brood. Denk voor de lunch bijvoorbeeld aan salades, een lekkere salade met veel groente en geitenkaas en walnoten of met gerookte kip, salade nicoise, een tomatensalade met mozzarella, de mogelijkheden zijn eindeloos. In deze tijd van het jaar is iets warms natuurlijk ook fijn, bijvoorbeeld een groente-omelet of een rijkgevulde soep. Restjes van de warme maaltijd doen het ook altijd goed als warme lunch. Ontbijten kan heerlijk met yoghurt of kwark met fruit en zaden en noten, of met havermout. Denk ook eens aan ei, een omelet of roerei met zalm en/of tomaat, warm en voedzaam.

Van brood ga je dus niet dood. Maar het kan geen kwaad om je tarwe-intake eens kritisch te beoordelen en vooral wat minder bewerkte producten te kiezen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.