logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Toverwoord: variatie

Door Marit

 

Wanneer je iets aan je voedingspatroon wilt doen, gezonder wil leven en een paar kilo’s wilt afvallen, zoek je al snel naar een product binnen je voeding die wel eens de boosdoener kon zijn van dit probleem. Dat gebakje op vrijdagmiddag met je collega’s, die 2 glazen wijn op zaterdagavond in de kroeg of het bakje chips bij je favoriete serie. Maar dit zijn hoogst waarschijnlijk niet de aanstichters van je gezondheidsprobleem, dit worden pas boosdoeners wanneer deze producten iedere dag weer op het menu verschijnen. Die ene keer in de week dat je zin hebt in iets ongezonds, is niet heel schokkend voor je gezondheidheid, maar de vraag is “wat doe je op die andere 6 dagen in de week?”

Hiermee wil ik aangeven dat de focus niet moet worden gelegd op dat ene product dat je een keer in de week eet, maar dat je kritisch moet kijken naar producten die je dagelijks eet. Dit zijn vaak de producten die de aanstichters van het probleem kunnen zijn, omdat die producten dagelijks weer opnieuw worden gegeten en door je lichaam worden opgenomen. Het probleem kan zijn dat het product minder gezond is voor je lichaam, maar het kan ook zijn dat je teveel van dezelfde producten eet. Wanneer er iedere dag voor dezelfde producten wordt gekozen, of ze nou gezond of ongezond zijn, is je voedingspatroon al snel eenzijdig en is er weinig variatie van verschillende voedingsmiddelen.

Variatie binnen je voeding is een van de belangrijkste regels voor een gezond voedingspatroon. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt die van belang zijn voor een goede gezondheid. Er komen veel clienten in de praktijk die gericht vragen of ze een bepaald product nog mogen eten. Als er dan wordt aangegeven dat dit mag, wordt daar niet mee bedoeld dat we dit product iedere dag in grote hoeveelheden moeten gaan eten.

Een bekende uitspraak maar zeker niet onwaar, “eet alles met mate, behalve groente”. Maar ook met groente geldt de regel, wissel ze af en kauw niet dag in dag uit op een wortel.

Wil jij iets aan je voedingspatroon doen? Kijk dan eens naar de variatie binnen je voeding. Leg de focus niet op dat ene ongezonde tussendoortje in de week, maar kijk naar het totaalpakket.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.