logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Superfoods

250px-Superman_shieldProducten die in de categorie superfoods vallen moeten wel heel gezond zijn, dat kan niet anders. Waarom zou het anders superfood heten?

De storm van een paar maanden geleden omtrent superfoods is intussen wel een beetje geluwd. Het Voedingscentrum gaf een bericht uit waarin ze waarschuwden voor een te eenzijdig voedingspatroon bij het gebruik van superfoods. En natuurlijk hebben ze gelijk, als je alleen maar gojibessen en chiazaadjes zou eten ben je net zo eenzijdig bezig als wanneer je leeft op enkel boterhammen met pindakaas. Het bericht riep een storm aan reacties op, vooral van superfood-verkopers en –liefhebbers en van Voedingscentrum-haters.

Als diëtist zijn superfoods een onderdeel van mijn dagelijks leven geworden. Ik zie immers dagelijks mensen die ze gebruiken. Verbazingwekkend genoeg wordt mij maar zelden gevraagd of ze wel echt gezond zijn, terwijl ik die vraag wel dagelijks krijg over margarine en vloeibaar bak-en-braad-producten. En dat heeft ongetwijfeld te maken met de marketing van superfoods. Superfoods zijn slim in de markt gezet. Het komt van ver, meestal zijn het biologische producten en ze zijn vaak verpakt op een manier die uitstraalt dat er iets gezonds in die verpakking zit. Maar als je superfoods in je handen hebt dan zijn het producten die (voor zover je kunt inschatten) weinig bewerkt zijn, gojibessen zijn gedroogd besjes. Datzelfde geldt voor moerbeien en incabessen. Chiazaadjes zijn gewoon zaadjes, vergelijkbaar qua uitstraling met maanzaad en sesamzaad. Cacaobonen zijn simpelweg cacaobonen, misschien in stukjes gebroken en dan heten ze cacao nibs. En misschien dat die simpele uitstraling van superfoods ook meewerken aan het succes.

Er is een, in mijn ogen hele goede, tendens gaande waarin steeds meer mensen gezond willen leven. Je hoeft niet lang te zoeken om te ontdekken dat een pure en onbewerkte voeding de basis is van een gezond voedingspatroon. Aan gewone onbewerkte producten zoals groente en fruit, noten en zaden, peulvruchten, verse vis, eieren, goed vlees en verse kruiden kun je je geen buil vallen, gezondheidstechnisch gezien. Geen pakjes en zakjes, geen kruidenmixen met lange ingrediëntenlijsten. De meeste superfoods vallen wel binnen het lijstje onbewerkte producten.

Maar zijn ze zo supergezond als de naam ons doet geloven? Zouden gojibessen gezonder voor ons zijn dan cranberries? Is hennepzaad gezonder dan sesamzaad? Voorlopig heb ik hierop de antwoorden nog niet gezien (mocht jij die wel gezien hebben, mail me gerust waar je dat las). Dus voorlopig zie ik superfoods niet als supervoedsel, maar als gewoon voedsel. Onbewerkt, gewoon voedsel, wat prima past in een gezond voedingspatroon en waarmee je weer wat extra variatie creëert.

This entry was posted in Bewust eten, Gezond eten. Bookmark the permalink.

Comments are closed.