logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Suikerverslaving

jujubas-1328756Een suikerverslaving, volgens sommige wetenschappers bestaat dat helemaal niet, maar ik hoor elke dag dat suikerrijk voedsel altijd vraagt naar meer meer meer en liefst nog wat meer…

Verslaving

Een verslaving aan drugs of nicotine of alcohol verandert de hersenen blijvend, bij suiker gebeurt dat niet. Dus in dat licht bezien zou je officieel niet van een verslaving kunnen spreken. Maar het gevoel van meer willen, door willen blijven eten, niet kunnen stoppen en blijven craven naar zoetigheid, dat kan wel heel erg voelen als een verslaving. Een verslaving waarvan je niet zo gemakkelijk van kunt afkicken, want suiker is letterlijk overal.

Suiker

Suiker is een enkelvoudige koolhydraat zonder verdere voedingswaarde en met een zoete smaak. Gewoon zo in zijn eentje is suiker eigenlijk niet zo spannend. Ik zie in de praktijk maar weinig mensen die suikerklontjes zo weg-eten. In de koffie of thee wordt zo’n klontje wel interessanter, het geeft het drankje een zoete smaak, voor veel mensen een lekkerdere smaak. Suiker maakt dat je bloedsuiker snel piekt, die enkelvoudige koolhydraat is door het lichaam snel verwerkt. En die snelle piek wordt vrijwel standaard gevolgd door een snelle en diepe dip. Een mooi moment voor je lichaam om te zeggen: kom maar door met meer van dat zoete spul. Dat kan gebeuren op het moment van de dip, maar het kan ook gebeuren dat je lichaam een paar uur na de dip, ook al is de dip al lang opgeheven, nog steeds wil compenseren voor die dip. Ook weer een mooi moment voor het lichaam om te vragen om meer zoetigheid.

Snoep, koek, drop, chocola

Die witte korrels an sich zijn dus niet zo spannend. Het is de verpakking waarin ze komen, de combinatie van dat zoete met een andere component. Snoepjes zoals winegums komen in leuke kleuren, met een fruitsmaakje en geven een aangenaam mondgevoel. Koekjes zijn juist weer heel anders, meer knapperig en zoet en vet. Vet, ook zo’n lekkere dooreet-trigger. Zoet én vet, kom maar binnen, het lichaam wil meer meer meer! Niet alleen nu, maar ook morgen en overmorgen. Chocola, met name melkchocola, heeft ook dat zoete en vette, maar dan romig in plaats van knapperig. En drop is niet vet, maar vaak wel zoutig. Ook de combinatie zoet en zout, met het mondgevoel van drop maken dat je wel kunt blijven eten tot je er bij neer valt. Het bij een of 2 snoepjes, dropjes, koekjes of stukjes chocola houden, het is niet voor iedereen weggelegd…

Afkicken

Het kan wel! Tegenwoordig kun je opgenomen worden in een detox-kliniek en daar afkicken van je suikerverslaving. Nee, grapje!! Die detox-kliniek dan. Van je suikerverslaving afkomen, het kan. Of het makkelijk is verschilt van persoon tot persoon, maar het kan. Hoe je eraf komt is dus ook van persoon tot persoon verschillend. Voor de een is het voldoende om alle producten waar suiker aan toegevoegd is te vermijden en pure basisproducten te gebruiken zoals groente, fruit, volkoren graanproducten, olie, vis, vlees, kip, ei, volle zuivel en noten. Door een goede volwaardige voeding te gebruiken en die enorme schommelingen in het bloedsuiker te beperken kan de behoefte aan suiker voor die mensen al verdwijnen. Voor andere mensen is dit niet voldoende, dat hangt er vanaf hoe gevoelig je bent voor schommelingen in het bloedsuiker. Er zijn ook mensen die door het eten van volkoren producten en fruit toch nog te veel schommelen in hun bloedsuiker en daardoor behoefte aan zoetigheid blijven houden. Voor die mensen kan een koolhydraatbeperking de oplossing zijn. Een stabiel bloedsuiker waardoor de fysieke cravings afnemen.

Omgeving

Waar echter iedereen die van die suiker af wil komen te maken heeft is de omgeving, de wereld om ons heen. Suiker is overal… Ook daar waar je het niet zo snel verwacht. Zoals in brood, of in vlees(waren). En dan heb ik het nog niet over de mensen om je heen. Verjaardagen, feestjes, uit eten, naar de bioscoop, probeer maar eens suikervrij zo’n moment door te komen. Het kan, maar het vraagt wat energie, moeite en standvastigheid. “Nee, écht niet, dank je!”

Terugval

Bij ieder veranderingsproces hoort terugval, maar niet bij iedereen in dezelfde mate. Suiker eten na een periode suikervrij levert eigenlijk vrijwel bij iedereen hetzelfde effect op. “Het was lekker, maar eigenlijk niet zo lekker als ik me herinnerde. En daarna voelde ik me zo raar, eerst helemaal energiek en hyper, en daarna zakte ik compleet in, helemaal suf en gaar.” En dat is het korte termijn effect. Maar ook op de middellange termijn kan zo’n terugval nog even doorzeuren. Een paar dagen lang kan die zoetbehoefte weer op de loer liggen, en als je die behoefte niet kan weerstaan zit je zo weer in je oude zoete gewoonte.

Ik wil eraf!

Als je van die suikerverslaving af wil komen, ga dan voor jezelf na hoe gevoelig jij bent. Kom jij er door de suikers te vermijden en gezond te eten? Doen! Is dat niet genoeg voor jou, beperk dan ook de koolhydraten nog wat meer, tot je voelt dat die cravings weg zijn. Wat je ook doet, zorg er voor dat je gezond en volwaardig eet.

This entry was posted in Bewust eten, Gezond eten, koolhydraatbeperking, koolhydraten, Suiker. Bookmark the permalink.

Comments are closed.