logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Say cheese!!

belegenKaas, je houdt ervan of je houdt er niet van. Ik hoorde gisteren nog de zin: “zonder kaas kan ik echt niet leven.” Dit hoorde ik bij mijn favoriete kaasboer op de biologische markt in Amsterdam Oost (elke woensdag op de C. van Eesterenlaan, tip!) waar ik stond te wachten op mijn pondje Onvergetelijk Belegen. Deze kaas doet zijn naam echt eer aan. Voor een kaasliefhebber dan… Ik kreeg recent de vraag of ik een stukje zou willen schrijven over kaas. Is kaas nou zo ongezond? Is 20+ of 30+ kaas nou zo veel gezonder dan 48+ kaas?

Vet

Eigenlijk zou dit blog over vet moeten gaan, omdat de vraag uiteindelijk daarover gaat. Maar dat is een zeer uitgebreid onderwerp waar anderen veel beter en diepgaander over kunnen schrijven dan ik. De meest recente inzichten maken inmiddels wel duidelijk dat vet lang niet zo ongezond is als voorheen werd gedacht. Vet levert meer kilocalorieën dan koolhydraten en eiwitten, dus de logische gedachte is dat vet hierdoor een dikmaker is, omdat het meer energie in per gram levert. Inmiddels is wel duidelijk dat vetten juist kunnen helpen bij het afvallen, omdat vette producten een betere verzadiging opleveren dan vetarme producten. Ook de link verzadigd vet – hart- en vaatziekten wordt langzaam maar zeker steeds meer ontkracht. Concreet betekent dit dat de angst voor vet, die nog bij veel mensen leeft, onterecht is. Dit betekent natuurlijk niet dat je je de hele dag moet volstoppen met vette happen, even for the record. Uiteindelijk gaat het om de balans in je voeding. Verzadigd vet past net zo goed in een gezond voedingspatroon als onverzadigd, zoals omega 3, 6 en 9, zolang het maar in evenwicht is.

Natrium

Natrium is een onderdeel van keukenzout. Natrium is een essentieel mineraal, dat heb je nodig. Echter, ook hier geldt dat het gaat om de balans. Naast natrium zijn er nog veel meer mineralen die je nodig hebt en zodra je structureel ergens te veel van binnenkrijgt ontstaat er een disbalans. Om te veel natrium binnen te krijgen hoef je weinig moeite te doen, want natrium zit van nature in elk voedingsmiddel, maar wordt aan bewerkte producten in ruime mate toegevoegd. Ook kaas is zeer rijk aan natrium. In Nederland is het huidige advies om niet meer dan 2400 mg natrium binnen te krijgen.

Back to the cheese

In onderstaande tabel heb ik calorieën, vet en natrium met elkaar vergeleken per 100 gram en per portie van 3 soorten kaas. Qua natrium levert het amper winst op, dus om minder zout uit kaas binnen te krijgen is er 1 optie: minder kaas eten. Qua energie levert het wel een verschil op, maar niet zo spectaculair veel, maximaal 28 kcal per portie. Dat is vergelijkbaar met een half chocoladekoekje. Het verschil in vet is groot, 20+ kaas heeft bijna 2/3 minder vet dan 48+ kaas, en ruim de helft minder verzadigd vet. Maar, de vraag is dus in hoeverre die 4 gram verzadigd vet uit kaas nou zo schadelijk voor je is.

Hypothetisch

Stel nou dat je, zoals veel mensen die ik dagelijks spreek, 20+ kaas eigenlijk niet zo lekker vindt. Maar ja, je denkt dat het beter voor je is dan volvette kaas. Dus tussen de middag knaag je verplicht een boterham met een plakje plastic kaas weg. Je beleeft er geen plezier aan, het verzadigt je niet, maar ja, het is zo gezond. Met een onbevredigd gevoel ga je de middag in. Na een uurtje of 2 wil je iets eten, nu wel iets lekkers hoor, want die lunch… nou ja… Je gaat op zoek en je vindt een pak chocoladekoekjes in de kast. Lekker! Kopje thee of koffie erbij en je neemt een koekje, 60 kcal, 3 gram vet, waarvan 2 gram verzadigd vet. Een koekje is geen koekje en je eet er misschien 2, 3, 4 of wel meer. Stel het zijn er 4, dan krijg je 240 kcal binnen, 12 gram vet en 8 gram verzadigd vet. Wat is dan je winst?

Hypothetisch 2

Stel je eet tussen de middag een boterham met 20 gram Onvergetelijk Belegen 48+ kaas. Dat smaakt heerlijk, je geniet van die heerlijke boterham met die romige zilte kaas erop. 4 gram verzadigd vet, 6 gram vet in totaal. Na je lunch voel je je goed, je hebt lekker gegeten en je voelt je verzadigd. In de loop van de middag wil je wat eten en drinken. Je zet een kop thee of koffie en je ziet een pak chocoladekoekjes in de kast. Ach, voor jou hoeft het nu niet zo nodig, je lunch was lekker en straks neem je nog een stuk watermeloen of ananas en dan ben je wel tevreden tot aan het avondeten. Wat is dan je winst? Natuurlijk, als je nu ook 4 chocoladekoekjes eet levert het niks op, dat is duidelijk.

Conclusie

De conclusie is duidelijk: kaas past prima in een gezond voedingspatroon, maar, zoals met alles: met mate. Volvette kaas is niet verplicht, evenmin als 20+ kaas. Het is uiteindelijk je eigen afweging of je liever 20+, 30+, 48+ of geen kaas eet.

 

Tabel

Per 100 gram

  Kilocalorieën Vet Verzadigd vet Natrium
Kaas 48+ 375 31 20 790
Kaas 30+ 300 19 13 726
Kaas 20+ 236 12 8 717

 

Per portie van 20 gram

  Kilocalorieën Vet Verzadigd vet Natrium
Kaas 48+ 75 6 4 158
Kaas 30+ 60 4 2,6 145
Kaas 20+ 47 2,4 1,6 143

 

Bron: Nevo online

 

PS: Hoe zorg je dat je vet-inname in balans is? Door naast je kaas ook noten te eten, en zaden en pitten. Door olijfolie te gebruiken in je salade, door regelmatig vette vis te eten.

This entry was posted in Bewust eten, Vet. Bookmark the permalink.

Comments are closed.