logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Perfect is overrated

Ken je dat? Je wil iets veranderen in je leven, je wil bijvoorbeeld gezonder leven. Dus je mest je hele keuken uit en gooit alles wat je niet gezond vindt in de prullenbak, misschien eet je nog even wat dingen omdat het straks niet meer kan. Daarna ga je boodschappen doen en met tassen vol groente en fruit enzovoort naar huis slepen. Je stoft je sportkleding af en je sportschoolabonnement (of je runkeeper of wat van toepassing is). Yes, je bent er helemaal klaar voor!

De volgende dag eet je supergezond en je sport en je bent helemaal blij. Yes, gezond bezig! De dag erna idem. Dag 3 sla je het sporten even over, geen zin. En shit, eigenlijk ook geen zin om te koken. Nou ja, broodje falafel afhalen is toch ook best gezond? Zit best veel groente op, en falafel is van kikkererwten en die zijn ook gezond.  De volgende dag heb je haast en gris je onderweg naar waar je dan ook maar zijn moet snel ergens een croissant mee. Shit, weer mislukt. Het is klaar, over en uit. Laat maar hangen dat gezonde leven, ik kan het niet, het lukt me toch nooit. Herkenbaar?

Dit is de alles of niets methode. Het gaat 100% zoals je van plan was, of niet. Er zit niks tussenin. Stel dat je van plan bent om vier keer per week te sporten maar dat red je niet, dan sport je liever helemaal niet. Al je maaltijden moeten gezond, maar dat ontbijt lukt niet, dus is het hopeloos verloren.

Dat kan anders! En het heet de gulden middenweg. Of het heet perfect is overrated. Of goed genoeg is ook goed genoeg. Of meer van dat. De week heeft 7 dagen. Stel dat je 4 van die 7 dagen gezond ontbijt. Dat is meer dan de helft van de week. Je wil 4 keer per week sporten, maar op dit moment lukt eigenlijk maar 1 keer per week. Dat is 1 keer per week lekker in beweging, tegenover zitten, liggen of hangen. Elke avond koken zit er niet in, maar elke zelf bereide maaltijd is er een. Je zwicht toch voor die reep chocola, of die gefrituurde snack of wat dan ook maar jouw valkuil is. Dat kan gewoon gebeuren, je bent ook maar een mens. Ik hoop dat het lekker was, en daarna ga je gewoon weer lekker verder jezelf je nieuwe leefstijl aanleren. En dat gaat met vallen en opstaan. Toen je leerde lopen kon je dat ook niet in een half uur. Of toen je leerde schrijven.

Beschouw het als een proces, een leerproces. Ontdek wanneer jij kwetsbaar bent voor verleidingen en kijk hoe je daar anders mee om kan gaan. Ontdek welke vorm van bewegen bij jou past. Ben jij een sportschooltype of kun je beter gaan dansen, of zwemmen, of wandelen, of yoga, of touwtje springen, of of of… Beschouw het niet als iets wat in een keer perfect moet, maar iets wat in ontwikkeling is. Schrijf eens op hoe jij je ideale leefstijl ziet, schrijf dan ook op hoe je nu leeft en wat er nodig is om dat anders te doen. Geef jezelf de tijd. Val en sta weer op. Pak steeds de draad weer op. Lees na een jaar je ideale leefstijl nog eens door en bekijk dan hoe ver je er op dat moment van verwijderd bent.

Blijf in jezelf geloven. Je kunt het, echt!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.