logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Paranoten paranoia

paranotenEens in de zoveel tijd krijg ik de vraag hoe het nou precies zit met paranoten. Op internet circuleren veel blogs en artikelen waarin staat dat paranoten bomvol selenium zitten, zo bomvol dat je moet waken voor een overdosis. Recent hoorde ik zelfs van iemand die een zakje paranoten kocht en bij de kassa te horen kreeg dat ze nooit meer dan twee paranoten per dag moest eten omdat ze anders veel te veel selenium binnen zou krijgen. Klopt dat wel?

NEVO

In Nederland inventariseert het RIVM wat de voedingswaarde is van alle voedingsmiddelen en dat wordt gepubliceerd in het Nederlands Voedingsstoffen Bestand. Hierin kun je simpel voedingsmiddelen opzoeken en zien wat er per 100 gram in zit. Paranoten bevatten volgens de NEVO 254 microgram selenium per dag. Volgens het Vitamine Informatie Bureau is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor selenium 50 – 150 microgram per dag. De maximale veilige dosis ligt op 300, maar die is zeer ruim genomen. Eenmalig of kortdurend meer dan 300 microgram selenium is dus niet schadelijk. Dat betekent dat als je die zak paranoten in een paar dagen leeg eet er niet zo veel aan de hand is. De risico’s van langdurig te veel selenium binnenkrijgen zijn problemen met haar, huid en nagels.

Klaar?

Nou, duidelijk toch? Of toch niet? Ineens vroeg ik me af waarom er eigenlijk op zoveel websites staat dat paranoten zo ontzettend veel selenium bevatten. Waar komt dit fabeltje vandaan? Ik zocht nog eens een beetje verder, en ik stuitte op de Amerikaanse NEVO waarin stond dat paranoten per 100 gram 1917 microgram selenium bevatten. Hee, daar krabde ik mezelf even op mijn hoofd. Dat is 7,5 keer zoveel als wat de NEVO zegt en 6 keer zoveel als de maximale dosis van het Vitamine Informatie Bureau.

Onderzoek

Ik vroeg eens rond en op Facebook ontstond een boeiende discussie. Een collega-diëtist dook wat gegevens op uit wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de hoeveelheid selenium in paranoten flink kan variëren, en met flink bedoel ik dan ook echt flink: van 245 microgram tot 3610 microgram. Wow, dat zijn echt grote verschillen, dat betekent dat een paranoot (ongeveer 4 gram) tussen de 10 en 144 microgram selenium kan bevatten. Een overschrijding van de veilige bovengrens kan dus op loer liggen al na 2 paranoten of pas na 30.

Symptomen te veel selenium

Laat ik voorop stellen dat de meeste mensen zich hier geen  zorgen over hoeven te maken. Een selenium-tekort komt vaker voor dan een selenium-overschot. Maar ben jij iemand die dagelijks een goede hand gemengde noten eet, inclusief paranoten, kan het geen kwaad alert te blijven. Een vroeg signaal van te veel selenium in het lichaam is een metalige smaak in de mond en een knoflokerige adem. Een wat later signaal is het verlies van haren en nagels. Een acute selenium vergiftiging heeft nare symptomen, maar als je dagelijks een paar paranoten eet is een acute vergiftiging niet aan de orde. Dat speelt meer bij hooggedoseerde selenium supplementen.

De prakijk

In de dagelijkse eet-praktijk betekent het dat de hoeveelheid selenium die je binnenkrijgt uit paranoten niet makkelijk in te schatten is. Dus het kan geen kwaad kan alert te blijven op de vroege symptomen van een overschot aan selenium. Ben je een frequent paranoten-eter, let er dan op of je smaak verandert en of je wat knoflokerig uitademt. Eet je zelden paranoten, maar incidenteel in een keer veel dan is er ook weinig aan de hand. Let ook op dezelfde symptomen, maar aangezien de verwachting is dat je dan weer maanden geen paranoten eet is er verder niet zo veel aan de hand.

Ofwel: geniet, maar eet met mate.

This entry was posted in Gezond eten, noten. Bookmark the permalink.

Comments are closed.