logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Ongezond fruit

Zojuist las ik het op Facebook, een discussie over gezond eten en iemand raadt iemand anders om geen bananen, druiven en ananas te eten. Dat is namelijk zo ongezond. Jammer dat diegene dan maar meteen de mango is vergeten te noemen, dat is vast ook heel ongezond.

Mijn toon verraadt het al, ik ben het hier niet mee eens. Dit groeit zo aan een boom, als het rijp is wordt het geplukt (in een ideale wereld) en dan kun je het eten. Boordevol voedingsvezel en vitamines en mineralen. Veel makkelijker dan dit wordt het niet. Alle geknutselde producten in de supermarkt kunnen bij lange na niet de voedingswaarde van fruit benaderen.

Het blijft een hardnekkig fabeltje, dat zoet fruit zoals de soorten hierboven genoemd niet gezond zouden zijn. Dat zou te maken hebben met de hoeveelheid suiker in deze soorten, dat is ongezond. Zolang je dat fruitsuiker binnenkrijgt in de originele vorm is er niet zo veel aan de hand. Als je het fruit gaat uitpersen en opdrinken dan wordt het inderdaad ongezond. Die vloeibare fruitsuikers gedragen zich in het lichaam weinig anders dan de vloeibare suikers uit limonade of frisdrank. Maar een lekker stuk verse ananas, of een stuk mango, daar is helemaal niets mis mee. Een banaan, zo makkelijk om mee te nemen en boordevol kalium, heel goed voor de bloeddruk.

Laat je niet gek maken en gebruik je gezonde verstand. Fruit is gezond. Ook dat hele zoete fruit is gezond. Zoals met alles geldt ook hier, doe maar gewoon. Dus eet geen kilo druiven in 1 keer weg, of 4 bananen en een hele mango. Eet fruit, alle fruit, in kleine porties, verdeeld over de dag.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.