logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Ondervoed door te gezond?

happyteenagerDit weekend was het volop in het nieuws, ondervoede kinderen die dat waren omdat ze te gezond eten. Een kinderarts in een ziekenhuis in Den Haag zag in korte tijd een aantal ondervoede kinderen, die zelf, of hun ouders, te fanatiek bezig waren met gezond eten. Zo fanatiek dat het niet meer gezond is. In sommige artikelen werd afgesloten met “een patatje af en toe moet gewoon kunnen”. Heerlijk, die ongenuanceerdheid. Laten we ondervoeding bestrijden met junkfood, puik plan!

Te gezond

Bestaat dat, te gezond? Niet als je het mij vraagt. Er bestaat ongezond, gezonder en gezond. Maar als je doorslaat in gezond eten dan wordt het simpelweg ongezond. Een voeding waaruit je steeds meer voedingsmiddelen schrapt omdat je denkt dat ze ongezond zijn waardoor je uiteindelijk amper nog voedingsstoffen binnenkrijgt is net zo ongezond als een voedingspatroon dat voor het grootste gedeelte bestaat uit junkfood en snoep. Van beiden raak je ondervoed, al zul je van het ene tegelijkertijd eerder dik worden en van het andere mager. Dik en tegelijk ondervoed? Ja, dat bestaat echt. Bij een voedingspatroon boordevol loze kilocalorieën kun je gemakkelijk ondervoed raken, omdat je dan veel waardevolle voedingsstoffen mist.

Hysterie

Deze nieuwsberichten waren aanleiding de afgelopen dagen voor flink wat hysterische blogs in voedingsland. In de artikelen staat namelijk dat de betreffende kinderarts de ondervoede kinderen doorverwijst naar een diëtist. En die diëtist vertelt dat ze de kinderen adviseert om volgens de schijf van vijf te eten. De schijf van vijf!!! Het kind van de duivel zou je bijna denken als je sommige van deze blogs leest. En zo is het kringetje weer rond, want waar raken ouders en kinderen de weg kwijt in voedingsland? Precies hier, op het kruispunt tussen Voedingscentrum en de anti-Voedingscentrumbloggers. Het Voedingscentrum adviseert op basis van wat de Gezondheidsraad als richtlijnen opstelt. Inmiddels zijn er veel nieuwe inzichten op het gebied van voeding waardoor je je kunt afvragen of de richtlijnen nog wel zo up to date zijn. Daarbij lijkt het alsof het Voedingscentrum niet zo echt meegaat in de tijd en hangt er nog wel een beetje een spruitjeslucht om hun adviezen heen. Echter, het is niet allemaal onzin wat het Voedingscentrum adviseert. Het punt is om kritisch te blijven denken. Neem het niet klakkeloos aan, maar datzelfde geldt voor die hysterische blogs.

Van brood ga je dood en zuivel is de duivel

Ik stuitte dit weekend dus op een paar hysterische blogs, waarin hevig werd geageerd tegen het advies om opgroeiende kinderen volgens de schijf van vijf te laten eten. Brood en zuivel, dat kun je je opgroeiende kind echt niet geven aldus deze blogs. Brood zou vol stoffen zitten die juist voedingsstoffen aan je lichaam onttrekken, en eiwitten die je darmen vreselijk beschadigen. Van brood ga je blijkbaar hartstikke dood! Ook zuivel is levensgevaarlijk om te gebruiken volgens dit soort blogs. Koemelk is voor kalfjes en niet voor mensen, helemaal niet voor (jong)volwassenen. Goed, dan lees je dit en denk je, ok, wat dan? Wat geef je je kind te eten als brood en zuivel echt vreselijk slecht voor je zijn? Als vanzelf komen dan de superfoods op je pad. Zaadjes met meer omega 3 dan zalm, bessen met een explosie aan vitamines en mineralen, je wordt al gezond als je er naar kijkt. Dat klinkt wel al te mooi, he? Als het too good to be true lijkt is dat meestal ook zo.

Wat dan wel?

Dat is een hele legitieme vraag, wat blijft er dan nog wel over om te eten? Voor zowel je kinderen als jezelf? Om gezond te zijn, worden of blijven of om gezond groter te groeien is het van belang dat je volwaardig eet en drinkt. Mooi woord, maar wat betekent dat? Volwaardig betekent simpelweg dat je voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Eiwitten, vetten (alle soorten, van verzadigd tot omega 3), koolhydraten, voedingsvezel, vitamines en mineralen. Dat vul je in door allerlei voedingsmiddelen in variatie te eten. Dat kan zowel met als zonder brood en/of zuivel, dat is het mooie ervan. De truc is om niet door te slaan. Het is ook weer niet zo dat brood en zuivel de beste voedingsmiddelen aller tijden zijn, dus het is niet of tonnen brood en liters melk of helemaal niks. Maar met een volkoren (eventueel zuurdesem) boterham met roomboter en zalm en avocado is echt helemaal niks mis als lunch, of een bakje griekse yoghurt met blauwe bessen en noten.

Gezond en volwaardig eten

Een gezonde en volwaardige voeding bestaat uit veel groente en fruit, heel veel groente en gewoon veel fruit. Twee a drie stuks fruit is niks mis mee, en het liefst varieer je hier lekker mee. Niet elke dag 3 bananen, maar alle soorten die je maar kunt vinden, van peer tot kiwi tot aardbei tot … noem maar op. Datzelfde geldt voor groente. Eet salades, gekookte groente, roergebakken groente, gestoomde groente, bedenk het maar. Groente en fruit zijn belangrijk voor de vitamines, mineralen en voedingsvezels. Voor goede poep, een goed cholesterol, en goede weerstand, en nog veel meer. Die gezonde eiwitten haal je uit vis, kip, ei, vlees, tofu en uit noten (maar omdat je hiervan geen onzen per dag eet in mindere mate) en eventueel uit zuivel. Leveranciers van vetten zijn verschillende soorten olie, roomboter, noten, zaden en pitten, avocado en vette vis. Koolhydraten haal je uit dat fruit (vers en gedroogd), en uit aardappelen, maar ook uit granen zoals bijvoorbeeld rijst, haver(mout), spelt, rogge en tarwe. Op het moment dat je uit de simpele basisvoedingsmiddelen je voedingspatroon samenstelt, je zorgt dat je naar je behoefte eet en drinkt, en dus niet over- of ondereet, levert je voeding alle benodigde voedingsstoffen. De kans dat je ondervoed raakt is klein. En op het moment dat je gezond en volwaardig eet is er ook echt af en toe ruimte voor iets minder gezonds, maar beperkt.

Kort samengevat

Veel tekst, waarmee ik eigenlijk wil zeggen: mensen, gebruik je gezonde verstand. Blijf te allen tijde nuchter nadenken.

This entry was posted in Bewust eten, Gezond eten, Kinderen. Bookmark the permalink.

Comments are closed.