logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Olvarit en cola vergelijken, appels en peren

Dit weekend verscheen er een bericht van voedselwaakhond Foodwatch dat een fruithapje van Olvarit 35% meer suiker bevat dan cola. En daarbij een foto van de voedingswaarde van het Olvarit-potje, met een verwijzing naar de hoeveelheid koolhydraten “waarvan suikers”. Deze suikers op het etiket vermelden echter niet hoeveel gram witte suiker (of glucosesiroop of dextrose of hoe je het ook noemt) er aan een product is toegevoegd, maar hoeveel enkelvoudige koolhydraten een product bevat.

De boodschap van dit bericht was me dan ook niet helemaal duidelijk. Vindt Foodwatch dat je baby’s  en dreumesen beter cola moeten krijgen dan een Olvarit fruithapje?

Cola

Cola is een zoet koolzuurhoudend drankje, met veel suiker erin en cafeïne. Geen vitamines en mineralen, geen voedingsvezel. Niet iets wat een kind zou moeten drinken. Dit voegt niets toe aan de gezondheid van dit kind, en levert slechts lege calorieën.

Fruithapje kant en klaar

Een kant en klaar fruithapje, zoals bijvoorbeeld het potje van Olvarit dat Foodwatch liet zien, bevat gepureerd fruit. Echter, de meeste potjes bevatten niet alleen gepureerd fruit, maar ook vruchtensap (appel of druif) en een bindmiddel. Dat laatste zit erin om het fruithapje de juiste consistentie te geven. Dat fruit aangevuld met vruchtensap wordt anders een te waterige bende. De vraag die bij mij opkomt, waarom moet er vruchtensap in? Is dat omdat het fruithapje anders niet zoet genoeg is, maar de fabrikant er geen suiker in wil stoppen? Een groot nadeel van het toevoegen van appelsap of druivensap aan de fruithapjes is dat al die hapjes indirect naar appel smaken. Vaak zijn het gemengde hapjes en krijgt de banaan dezelfde consistentie als de appel.

Vers fruit

Maar pureer eens zelf een appel en daarna een banaan. Dan ontstaan er twee verschillende consistenties. En pureer het eens niet, maar eet gewoon een appel of een banaan, dan proef je ook twee verschillende consistenties. En waarom zou je zo’n beginnende eter niet juist die verschillende smaken en consistenties laten proeven? Als op een bordje een paar verschillende fruitsoorten liggen dan kan het kind zelf ontdekken hoe het smaakt, hoe het in de mond voelt, hoe hard je erop moet kauwen of zuigen, hoe het voelt als je het doorslikt en of het lekker in het haar gesmeerd kan worden. Zo leert je kind zelf verschillende smaken en consistenties kennen, in plaats van fruit dat elke dag ongeveer hetzelfde smaakt en voelt.

Appels, peren en cola

Foodwatch vergeleek cola met een fruithapje. Dat is appels met peren vergelijken, want die twee producten hebben in wezen weinig met elkaar te maken. Fruithapjes vergelijken met vers fruit is een eerlijker vergelijk. Dat verse fruit wint natuurlijk, maar dat betekent niet dat je onherstelbare schade aanricht als je eens een potje fruit aanbiedt. Cola daarentegen is wel echt ongezond voor kinderen (en volwassenen ook, trouwens), dus liefst houd je dat zo lang mogelijk bij je kinderen weg.

 

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.