logolabel

Diƫtistenpraktijk/coaching

Nationaal schoolontbijt

Deze week is het nationaal schoolontbijt. Op 2000 basisscholen in Nederland gaan kinderen in de klas ontbijten met een door het voorlichtingsbureau brood samengesteld ontbijt, conform richtlijnen van het Voedingscentrum. Het ontbijt bestaat uit brood, sinaasappelsap, halvarine, hagelslag, smeerkaas, 30+ kaas, jam, appelstroop en halfvolle melk.

Het doel van het nationaal schoolontbijt is om kinderen die niet ontbijten te laten kennismaken met ontbijt en ze te leren hoe belangrijk en prettig het is om te ontbijten voordat je naar school gaat. Foodwatch is een actie gestart tegen dit ontbijt, zij vinden het ontbijt niet gezond genoeg is en ook vinden zij dat kinderen niet in de klas met deze verborgen reclame geconfronteerd mogen worden.

De vraag is natuurlijk of het nationaal schoolontbijt wel of niet gezond genoeg is.Dit kun je van twee kanten bekijken. Vergeleken met niet ontbijten is een volkoren boterham met halvarine en jam en een beker melk absoluut te prefereren. Vergeleken met een bakje chocopops met melk en een glas limonade is die volkoren boterham met appelstroop ook te prefereren. Maar vergeleken met een bakje volle yoghurt met goede muesli en wat fruit met een beker thee legt het nationale schoolontbijt het af.

Mijn conclusie is dat het nationaal schoolontbijt best wat kan bijdragen aan de ontbijtgewoontes van kinderen, maar dat het echt vele malen gezonder kan dan wat hier wordt aangeboden.

Suggesties voor gezondere ontbijtjes voor kinderen:

Volkoren boterham met grasboter en pindakaas, kopje thee of beker melk

Fruitsalade met noten, kopje thee of beker melk

Wentelteefjes met aardbeien en een kopje thee

Beschuit met aardbeien en beker melk

Volkoren boterham met grasboter en gekookt eitje en eventueel een tomaatje erbij, kopje thee

Havermoutpap met kaneel, rozijnen en geraspte appel, kopje thee

Opgerold omeletje, bakje fruit en kopje thee

Smoothie van fruit en yoghurt

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.