logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Money money money

euriAls diëtist ben ik doelgroep. Doelgroep voor bedrijven die denken dat ik ze kan helpen geld te verdienen. Denk aan producenten van maaltijdvervangende producten, of van afslankpillen. Door dergelijke bedrijven word ik regelmatig benaderd of ik hun producten wil gaan verkopen. Tegen een aantrekkelijke commissie natuurlijk.

Ik ben ook doelgroep voor producenten van levensmiddelen. Die sturen mij mooie folders. Of mappen waarin ik dan hun info-sheets met boeiende wetenschappelijke informatie in kan bewaren. Dat ik dan een map in de kast heb staan met in hele grote letters de merknaam is een leuke bijkomstigheid voor dat bedrijf. Soms sturen ze me hele dozen met hun producten, om gratis uit te proberen. Of dozen met proefjes. Om uit te delen.

Vertrouwen

Dit doen ze omdat ze weten dat als ik iets adviseer mijn klanten, jullie dus, erop vertrouwen dat ik iets goeds aanraad. En daar kun je ook op vertrouwen. Mijn adviezen zijn erop gericht jouw gezondheid te verbeteren. En dat is dan ook de reden waarom ik geen maaltijdvervangers verkoop waar ik geld mee verdien, en waarom je de mappen met info-sheets vol wetenschappelijke blabla (die heel toevallig mooi in het straatje van de producent past) niet in mijn boekenkast zult terugzien.

Good Food

Dit bedrijf heet Good Food Advice, omdat ik geloof in goede voeding. Tien jaar geleden al vond ik dit, en het is in die afgelopen tien jaar niet veranderd. En soms word ik wel eens verleid. Een paar jaar geleden stond ik op het punt om distributeur te worden van een eiwitrijke, koolhydraatarme maaltijdenlijn. Niet omdat ik die producten zo geweldig vond. Wel omdat ik daar een leuk extra bedrag mee kon verdienen. Tot ik me realiseerde dat ik mijn bedrijf om een reden Good Food Advice had genoemd. Namelijk omdat ik geloof in de waarde van goede voeding, van echt eten. En zo maar, omdat de euro’s zo hard lonkten, overwoog ik die basisfilosofie van mijn bedrijf te verkwanselen.

Ik heb het niet gedaan. Ik ga het niet doen ook. Mijn adviezen zijn nog altijd gebaseerd op die Good Food filosofie. Kwaliteitsproducten, basisvoedingsmiddelen, die bij voorkeur zo min mogelijk bewerkt zijn. Geen product dat in een laboratorium in elkaar gefröbeld is om te voldoen aan een bepaalde voedingswaarde. Met een uitzondering, en dat is medische drinkvoeding. In situaties van ondervoeding bij ziekte is zo’n in elkaar geknutseld product soms simpelweg nodig en dan heeft herstel de hoogste prioriteit.

Beïnvloed

Zoals je merkt probeer ik me zo min mogelijk te laten beïnvloeden door de commercie. Ik ben echter ook maar een mens, en de commerciële invloeden zijn overal. Dus ja, ook ik word beïnvloed door mooie praatjes en mooie verhalen. Maar weet dat ik probeer zo onafhankelijk mogelijk te adviseren.

 

This entry was posted in Behandeling, Bewust eten, Gezond eten. Bookmark the permalink.

Comments are closed.