logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Maar wat nou als je te dun bent?

In onze wereld waarin de focus met name ligt op de bestrijding van overgewicht zouden we bijna vergeten dat er een hele groep mensen is die juist moeite hebben met aankomen en op gewicht blijven. Voor mensen met overgewicht die moeite hebben met afvallen klinkt het als een utopie, dun zijn zonder moeite.

Maar een utopie is het zeker niet, want als je kampt met ondergewicht kun je daar allerlei problemen bij hebben. Zoals weinig energie hebben, weinig weerstand, je vaak slapjes voelen, moe zijn, het koud hebben, bij een griepje meteen een paar kilo’s kwijt zijn die eigenlijk niet gemist konden worden en ze er moeilijk weer bij kunnen krijgen.

Wat moet je nou eigenlijk eten om een beetje op gewicht te komen en te blijven? De verleiding is groot om de dingen waar een ander dik van wordt te gaan eten, chocola, chips en grote bekers warme chocomel met slagroom. Echter, dan blijkt snel dat het weinig soelaas biedt dat ongezonde eten.

Wat iemand met ondergewicht moet eten en drinken is afhankelijk van de oorzaak van het ondergewicht. Is het stress, een ziekte, gewoon vergeten te eten, geen trek of een andere oorzaak? Afhankelijk van die oorzaak, als die bekend is tenminste, adviseer ik een voedingspatroon dat bij je persoonlijke situatie past. Wat echter in alle gevallen overeenkomt is de kwaliteit van de voeding. Een kwalitatief hoogwaardige voeding vergroot de kans op gewichtstoename. Chocola en chips zijn geen kwalitatief hoogwaardig voedsel. Chocolademelk met slagroom kan, als het goed gemaakt is, wel kwalitatief hoogwaardig zijn, maar kant en klare chocomel en kant en klare slagroom zijn dat niet.

Sleutelwoord in een kwalitatief hoogwaardige voeding is “onbewerkt”. Met onbewerkt bedoel ik niet persé het pure rauwe product, maar de basis voedingsmiddelen. Groente en fruit, noten en zaden, goede olie, vette vis, goed vlees, eieren, volkoren brood, roomboter, volle zuivel. Afhankelijk van de situatie kan het slim zijn om wat aanvullende voedingssupplementen te slikken.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.