logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Intermittent fasting, moet jíj dat ook doen?

Als het over het fysiek gedeelte gaat is het antwoord op deze vraag voor vrijwel iedereen volmondig ja. Voor de meeste mensen is het heel verstandig om niet continu te blijven eten en eens een eetpauze in te lassen, enkele uitzonderingen daargelaten voor wie het om fysieke redenen minder verstandig is om echt lange periodes niet te eten. Maar ten aanzien van het mentale gedeelte is het wellicht verstandig om eens goed na te denken of het intermittent fasting, zoals het nu veelal wordt ingevuld, voor jou verstandig is of niet.

De meest gebruikelijke manier waarop er de afgelopen tijd wordt gevast is ofwel de 2 dagen per week vasten versus 5 dagen niet vasten ofwel 16 uur per etmaal vasten en een zogeheten eetraam van 8 uur per etmaal.

Laten we eens bij deze laatste beginnen. Veelal wordt dit ingevuld door tussen 12.00 en 20.00 te eten en tussen 20.00 en 12.00 te vasten. Voor veel mensen komt het simpelweg neer op niet of later ontbijten. Als je in je eetraam gezond eet, voldoende eiwitten en voedingsvezels binnenkrijgt en lekker varieert is het voor de meeste mensen prima vol te houden.  Maar ben je eigenlijk niet zo goed hierin, en eet je te weinig of te weinig verzadigend, dan kun je mogelijk het gevoel krijgen dat je onverzadigbaar bent. Het is heel makkelijk om dan in een gedachtencirkel terecht te komen, waarin je gaat denken dat je blijkbaar langer moet vasten om dit probleem op te lossen, en voor je het weet vast je alleen maar langer en langer en word je alleen maar hongeriger.

Wat nou als je iemand bent die de lat hoog legt. Zestien uur vasten? Waarom zo kort, waarom niet 24 uur, of 36, of 72, of een week? Op sociale media lees je misschien succesverhalen van mensen die dat doen, die 72 uur vasten en zich daarna beter voelen dan ooit. Dat wil jij ook, en je vindt ook dat je dat moet kunnen, dus je kiest een moment uit om hiermee te starten om te ontdekken dat jij je er helemaal niet beter van gaat voelen, sterker nog, je wordt er chagrijnig en moe van, misschien val je zelfs wel flauw. En je voelt je nog een loser ook, want waarom kan jij dat niet, en die andere persoon wel? Houd er rekening mee dat de mensen die zo lang kunnen en willen vasten al flink geoefend zijn in het vasten. Die zijn gestart met 16 uur in een etmaal en hebben dat na lange tijd stukje bij beetje uitgebreid. Die zijn niet van de een op de andere dag 72 uur (bijvoorbeeld) gaan vasten. Of het gezond is om dat regelmatig te doen is een andere vraag, die totaal van het individu afhankelijk is.

En wat als jij iemand bent die heeft besloten om te gaan vasten en binnen drie dagen komt de vraag of je mee gaat naar een feestje of een etentje. Help, dat betekent dat er buiten je eetraam zal worden gegeten! Wat doe jij? Je kunt hierover stressen, je kunt zelfs besluiten om niet naar deze sociale gelegenheid te gaan omdat je niet van je plan wilt afwijken. Wellicht is intermittent fasting voor jou dan niet de beste manier.

De variant van twee dagen per week vasten is ook een hele leuke en interessante. Vijf dagen per week doe je gewoon je ding, en die andere twee dagen ga je vasten. Deze variant is bedacht door Michael Mosley. Op de vastendagen gebruik je 800 kcal, en dat doe je in een maaltijd of in meerdere maaltijden. De ervaring van mijn cliënten die het vasten op deze manier invullen leert dat dit een hele fijne manier kan zijn. De twee vastendagen zijn lekker duidelijk, de overige dagen zijn redelijk vrij in te vullen (gezond eten blijft natuurlijk altijd de basis), en je kunt het vasten zo inplannen dat je sociale leven er niet onder lijdt. Ook hier ligt een eventuele mentale schaduwzijde in verder willen gaan dan goed is. Minder kcal gebruiken op de vastendagen, geen kcal gebruiken op de vastendagen, meer vastendagen inlassen dan die twee.

Als je het geheel nuchter bekijkt, dan kun je eigenlijk heel simpel concluderen dat het allemaal niet zo rigide hoeft. Je kunt ervoor kiezen om enkele uren per dag te vasten, maar als jij gewend bent om tussen 6.30 en 23.00 te eten maak je al veel gezondheidswinst als je tussen 8 en 21 uur gaat eten. Je kunt er ook voor kiezen om een paar keer per week je ontbijt over te slaan en rond lunchtijd een stevige voedzame eiwitrijke maaltijd te gebruiken, tenzij dat oplevert dat je rond 16.00 en/of 21.00 een onverzadigbare zin in zoet krijgt.

Het is verder ook zinvol om je vooraf af te vragen wat je wil bereiken met het vasten. Wil je afvallen dan kan het vasten je zeker helpen, maar het is geen quick fix, en het is ook geen gevalletje “hoe meer hoe beter”. Het menselijk lichaam is een complex geheel, en het metabolisme kan zich aanpassen op te lang en te veel vasten en dan juist gaan vertragen.

Intermittent fasting kan een heel mooi onderdeel zijn van een gezonde leefstijl, zolang je het op een relaxte manier kan invullen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.