logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Het is weer december

Pepernoten. Marsepein. Kerstkransjes. Champagne. Chocoladeletters. Banketletter. Kerstbrood. Schuimpjes. Oliebollen. Tulband. Speculaas. Taai taai.

Een kleine greep uit alles wat je in deze maand om de oren vliegt als je in wat winkels komt. En eigenlijk begint de gekte al begin september, soms al eind augustus, als je de eerste pepernoten alweer signaleert in de winkels. Voor je het bewust hebt gekozen zit je toch ineens pepernoten te eten, en rond 5 december krijg je op je werk een chocoladeletter, en van je buurvrouw, en je (schoon)moeder en voor je het weet zit je ineens met een halve kilo chocola thuis. Rond de kerst heb je een etentje hier, een kerstlunch daar, de volgende nodigt je uit voor een brunch en zelf organiseer je een uitgebreid kerstontbijt voor je familie en vrienden. En ook in december zijn er nog mensen jarig die dat vieren met gebak en hapjes en drank.

In december is het vaak lastiger om al die zoetigheid en overdaad te weerstaan. Maar als je de maand zonder buikpijn en/of een paar extra kilo’s wilt doorkomen doe je er wijs aan om toch niet alles te eten wat er voorbij komt.

Just say no

” Nee dank je, ik sla even over.” Zeg dit gewoon eens als er iets wordt aangeboden wat je toch niet zo lekker vindt. Ben je zo iemand die alles lust dan zeg je at random nee, want het volgende wat voorbij komt vind je ook lekker. Zet die bak met pepernoten op je werk ergens waar jij hem niet kan zien of ruiken. Geef de zoveelste chocoladeletter weg, of gooi hem thuis gewoon in de prullenbak. Sla vaker een drankje af. Alcohol vervaagt je grenzen, dus daar waar jij nee wilde zeggen is die grens alweer verdwenen door dat tweede glas prosecco.

Be prepared

Vertel je gastheer of gastvrouw dat je het dit jaar even wat minder wilt doen, leg eventueel uit dat je er buikpijn van krijgt of niet op kerstkilo’s zit te wachten. Vertel dat je af en toe voor dingen zult bedanken en misschien kun je zelfs vragen of ze wat rekening kunnen houden met wat er op tafel komt. Of wees zelf de gastheer of gastvrouw, dan heb je alle controle over wat er op tafel komt. Wees ook voorbereid door na te denken over wat er komen gaat. Komen er 2 kerstdagen met uitgebreide diners, eet de dagen ervoor wat lichter en sport eventueel een keertje extra. Ga je naar een feestje waar alleen maar ongezonde hapjes geserveerd worden, zorg dat je met een volle maag naar dat feestje gaat zodat je niet door honger geregeerd wordt.

Sleep well

Zorg dat je uitgerust bent. Als je uitgerust en fit bent is het veel gemakkelijker om nee te zeggen, omdat je de dingen dan veel helderder ziet. Uitgerust zijn kan een hele uitdaging zijn in december, als op het werk allerlei dingen voor het eind van het jaar afgerond moeten worden en de feestjes je om de oren vliegen. Ook daar geldt weer “just say no”. Je hoeft niet naar elk feestje te gaan, en op je werk zijn er misschien wel taken die je over kunt dragen of waar iemand je mee kan helpen.

Be relaxed

Eet je nou toch een keer meer of ongezonder dan je had gewild? No worries, je kunt elk moment weer opnieuw starten, diezelfde dag nog. Leg de lat niet te hoog, wees een beetje lief voor jezelf en je lichaam.

Nog vier december-basisregels

Eet elke dag je 2 stuks fruit, wat er ook gebeurt

Eet elke dag minstens 200 gram groente, wat er ook gebeurt (als lunch, of eet snoeptomaatjes en komkommertjes als snackje)

Drink dagelijks 2 of 3 glazen water, warm water of thee

Blijf dagelijks bewegen

 

Een hele fijne decembermaand toegewenst!

This entry was posted in Bewust eten, Feestdagen. Bookmark the permalink.

Comments are closed.