logolabel

Diƫtistenpraktijk/coaching

Gedroogd fruit

Na mijn blog van vorige week over gezond fruit kreeg ik de vraag hoe gezond gedroogd fruit nou eigenlijk is.

Het antwoord daarop is kort. Eigenlijk net zo gezond als gewoon fruit. Want dat is het namelijk, gewoon fruit, maar dan is het vocht eruit onttrokken.

Natuurlijk zitten er wat mitsen en maren aan. Omdat het vocht aan het fruit is onttrokken heeft het wat minder volume in de maag. Dit kan ertoe leiden dat je er meer van zou eten dan van gewoon fruit. Kijk maar eens naar rozijntjes en druiven. Zo’n doosje rozijntjes die je at toen je klein was, daar zitten wel heel veel rozijntjes in. Zou je ook zoveel druiven eten? Dezelfde vraag geldt voor abrikozen en pruimen en al het gedroogde fruit dat je maar kunt bedenken.

Daarbij wordt gedroogd fruit vaak gezwaveld om de kleur te behouden. De toegevoegde zwavel verandert in sulfiet. Sommige mensen reageren overgevoelig op sulfiet, die moeten dat zeker vermijden. Maar als je ook ongezwaveld gedroogd fruit kunt eten is dat natuulijk altijd gezonder, minder is meer. Als je zelf fruit droogt in de oven of een food dehydrator is het niet aan de orde.

Samengevat: gedroogd fruit is gezond, neem het liefst de ongezwavelde variant en eet er niet te veel van.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.