logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Fruit

tasty-fruits-1553108

Fruit, kleine pakketjes vrolijkheid en gezondheid zou je het kunnen noemen. Fruit is belangrijk in een gezond voedingspatroon, juist omdat het heel veel stoffen bevat die nodig zijn voor een goede gezondheid.

Vitamines en mineralen

Bij fruit denken we natuurlijk meteen aan vitamines en mineralen. Vitamine C in sinaasappels en kiwi’s, kalium in bananen en appels en ga zo maar door. Elke fruitsoort bevat weer andere vitamines en mineralen, en dus krijg je van alles wat binnen als je telkens wat anders kiest.

Vezels

Fruit is rijk aan voedingsvezels. Dat is gunstig voor darmen, voor het cholesterolgehalte en voor de verzadiging. Een portie fruit heeft gemiddeld 1 – 3 gram voedingsvezel per portie. Twee stuks fruit kunnen dus tussen de 2 en 6 gram vezels leveren. De gemiddelde dagbehoefte van een volwassene aan voedingsvezel is zo’n 30 gram. Met 6 gram kom je al lekker op weg.

Suiker

Een veel gestelde vraag is of je van fruit dik wordt. Het bevat immers suiker? Van fruit kun je zeker dik worden, als je er te veel van eet. Zoals dat voor alles geldt, immers. Het gaat om balans, en als je fruit inname uit balans is kun je er absoluut van aankomen. De koolhydraten in fruit gaan samen met die voedingsvezels. Hierdoor verzadigt fruit over het algemeen beter dan een koekje.  Voor sommige mensen kan het wel aan te bevelen zijn om fruit altijd te combineren met wat yoghurt of noten, wat eiwitten en/of wat vetten. Mensen die van fruit snel weer honger krijgen gedijen beter bij fruit in deze combinatie. Sommige fruitsoorten leveren koolhydraten waar gevoelige darmen op kunnen reageren. Dan is het zinvol om deze fruitsoorten te vermijden.

Vloeibaar fruit

Sommige mensen houden er niet van om fruit te eten en besluiten hun fruit te vervangen door sap. Uitgeperste sinaasappel of andere uitgeperste vruchten. Zo krijg je immers nog wat vitamines binnen, toch? Ja, dit klopt wel, je krijgt nog wat vitamines binnen. Maar, bij het uitpersen gaan wel de voedingsvezels verloren. Hierdoor wordt dat glaasje sap een glaasje vloeibare fruitsuiker met wat vitamines. Een lekker glas sap is ook al snel best veel fruit, anders is het zo weinig sap… Dus ook meteen best veel vloeibare fruitsuiker. Ha denk je dan, maar ik schep ook altijd het pulp in mijn glas, hoor! Of ik maak er lekker een smoothie van, heb ik ook al die vezels. Nice thinking, maar helaas, ook dan is het voor je gezondheid ongunstiger dan wanneer je het fruit in zijn geheel eet. Doordat je het in zijn geheel eet duurt het wat langer allemaal, je kaken en je maag moeten er wat meer moeite voor doen. De suikers uit de vrucht doen er wat langer over om je bloed te komen. Als je het drinkt hoeven je kaken niets te doen en je maag ook vrij weinig. Hallo suikerpiek! Als je een smoothie neemt of het pulp erin schept gaat het beslist iets langzamer, maar het verschil is klein. Dus wat mij betreft is het devies: eet dat fruit en drink er lekker een glas water naast. Er zijn uitzonderingen, als je ernstig ondervoed bent en eten wil niet zo lukken dan is een glas sap een prima optie.

Dus

Eet lekker fruit! Twee stuks per dag, of soms eens drie. Varieer in je fruit, zodat je ook een variatie aan voedingsstoffen binnen krijgt. Drink je fruit niet, maar eet het op en kauw het goed.

This entry was posted in Bewust eten, Fruit, Gezond eten. Bookmark the permalink.

Comments are closed.