logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Frisdrank met suiker, zoetstof of toch liever gewoon water?

Vanmorgen was ik op een symposium over zoete drankjes: https://drinksymposium.nl/. Dit symposium werd georganiseerd naar aanleiding van de promotie van dr. Janne de Ruyter, die aansluitend is gepromoveerd op haar onderzoek omtrent zoete drankjes voor kinderen. Wellicht heb je er al eens iets over gelezen, want het heeft in de afgelopen maanden al veel media bereikt. Kinderen die gedurende anderhalf jaar limonade zonder suiker dronken waren een kilo lichter dan hun klasgenoten die limonade met suiker dronken.

In het ochtendprogramma kregen we een toelichting op hoe dat werkt, dat zoete drankjes dik maken. Het principe is simpel, omdat je het zo makkelijk wegdrinkt merkt je lichaam niet dat er zo veel (loze) energie binnenkomt. Er werd verwezen naar een onderzoek uit de jaren 70. In dit onderzoek werd gekeken hoe lang het eten van een bepaalde hoeveelheid voedsel duurt. Er was gekozen voor appels. 500 gram appels eten duurde 17 minuten, 500 gram appelmoes duurde 6 minuten en 500 gram appelsap 1,5 minuut. Er werd ook gekeken naar hoe verzadigd mensen zich voelden na het eten of drinken van de appels, de moes of het sap. Het laat zich raden dat het sap minder verzadigde dan de hele appels. Tenzij het sap naar binnen gelepeld werd, als soep. Conclusie: van een zoet drankje raak je minder verzadigd dan van vast voedsel waardoor je meer gaat eten en drinken.

Er werd ook gesproken over het drinken van zoete drankjes met zoetstoffen. Of je daar nou wel of niet dik van wordt. Uit de onderzoeken prof. dr. ir. Kees de Graaf aanhaalde bleek van niet. Mensen gingen niet enorm veel compenseren door meer te eten, en ze bleken in totaal minder energie binnen te krijgen dan de suikerhoudende fris-drinkers. Bij onderzoeken waar water en light werden vergeleken zagen ze geen verschil in eetlust en energie-inname. Dat is interessant, zou dat dus betekenen dat je light frisdrank als water zou kunnen drinken?

Op die vraag heb ik geen antwoord gekregen vanmorgen. Bij haar promotie gaf dr. Janne de Ruyter aan dat zij aanbeveelt water te drinken in plaats van light frisdrank. Haar onderzoek ging over suiker versus light, vooral vanwege de opzet van het onderzoek. Niemand wist welk kind wat te drinken kreeg en als je water en limonade gaat vergelijken kun je dat niet meer geheim houden en dan kan de uitslag van het onderzoek beïnvloed worden. Omdat zoetstoffen nog relatief kort op de markt zijn is er nog niet bekend wat het lange termijn effect is op de gezondheid. Het is simpelweg nog niet bekend wat het betekent als iemand 80 jaar lang zoetstoffen consumeert. Om die reden blijf ik terughoudend ten aanzien van zoetstoffen, maar wellicht iets minder dan ik was.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.