logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Doe toch eens gewoon!

lezenIn de krant stond pas een ingezonden brief van een vrouw met ondergewicht. Zij wist niet meer wat ze nou wel en niet moest eten om gezond te blijven. Ze was compleet in verwarring geraakt van alle artikelen die ze overal tegenkomt, in tijdschriften, kranten en op internet. Haar vraag: stop toch met het schrijven van al die tegenstrijdige artikelen!

Tegenstrijdig

Er is inderdaad ontzettend veel tegenstrijdige informatie. Gluten zijn levensgevaarlijk en je wordt er dik van versus met gluten is niks mis behalve als je coeliakie hebt. Melk is ook vreselijk schadelijk voor je gezondheid versus melk is gezond en levert veel voedingsstoffen. Koolhydraten zijn ontzettende dikmakers versus van vet word je dik. Superfoods zijn ontzettend belangrijk versus superfoods voegen niks toe. En laten we het maar niet over E-nummers hebben… En vervolgens publiceert een grote zorgverzekeraar een artikel: te gezond eten is ook niet gezond. Help! Wat moet je nou toch?

Orthorexia nervosa

Met gezond willen eten en leven is natuurlijk helemaal niets mis. Sterker nog, het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Maar wat als het steeds een stapje verder gaat, tot het te ver is gegaan. Het begint misschien met het vermijden van suiker, dat is nog relatief onschuldig. Suiker voegt niks toe aan je gezondheid, levert alleen maar lege energie. Je voelt je fitter en dat is fijn. Vervolgens ga je ook wit meel vermijden. Nog steeds niks mis mee, want ook wit meel voegt niks toe. De volgende stap is het vermijden van brood en pasta, want je leest toch steeds vaker dat graan ongezond is. Na graan volgt zuivel, want ook zuivel krijgt steeds negatieve publiciteit. Na zuivel volgen sommige fruitsoorten, want al dat fruitsuiker is immers ook suiker… Vervolgens ga je bepaalde groentes vermijden, de nachtschades, want die hebben te veel anti-nutriënten. Vlees eet je ook steeds minder, want die beesten krijgen vreselijk ongezond te eten en daardoor krijg jij het ook binnen. Soja staat op de verboden lijst, want dat is allemaal genetisch gemodificeerd. En ineens blijft er vreselijk weinig over en levert je voeding je veel te weinig voedingsstoffen en raak je ondervoed. Dit is een erkende ziekte en die heet orthorexia nervosa. Een ziekte die steeds vaker voorkomt de afgelopen jaren, en ontstaat vanuit een behoefte om gezond te leven.

Te gezond?

Er wordt dan gezegd, je eet te gezond. Maar dat klopt natuurlijk niet, want inmiddels is het al lang niet meer gezond. Maar het algemene beeld van een ongezond voedingspatroon is een voeding met veel suiker en vet, junkfood. Als iemand dan doorslaat in het vermijden van gezonde voeding noemen we het te gezond.

Doe maar gewoon

De vraag in de krant was: stop met die artikelen en doe toch eens gewoon! En daar ben ik het ontzettend mee eens. Ik las op internet recent de vraag van een moeder of een ontbijt van kwark met havervlokken en banaan een geschikt ontbijt was voor haar tweejarige dochter. Een aantal antwoorden: geef liever geen melk, dat is ongezond, banaan levert te veel suiker, rode bessen is een beter alternatief, granen zijn ongezond voor kinderen. Wat moet je ermee als moeder? Ongezoete havervlokken, fruit en ongezoete kwark, dit lijkt met toch een razend gezond ontbijt als je het vergelijkt met wit brood met chocopasta, of choco pops met melk, cornflakes met een schep suiker en melk en een glas chocomel ernaast enz. Tuurlijk moet melk vermeden worden als er een allergie is, of een intolerantie. Maar zo lang het geen klachten oplevert past zuivel prima in een gebalanceerd voedingspatroon.

Balans

En balans is precies waar het om gaat. Zuivel, brood, vlees, vis, fruit, groente, noten, superfoods, het past allemaal in een gezond patroon. Maar, in balans dus. Of, met mate, hoe je het maar noemen wil. Drie liter zuivel per dag is niet gezond (en ja, er zijn echt mensen die rustig drie liter binnenkrijgen). Vijftien sneetjes brood is ook niet gezond. Want met drie liter zuivel of vijftien snee brood blijft er wat weinig ruimte over voor de rest van de dingen die je nodig hebt. En ja, zelfs groente kun je te veel eten, maar daar moet je wel heel erg je best voor doen. Dan praten we over meerdere kilo’s groente per dag.

 

This entry was posted in Gezond eten, tegenstrijdige informatie. Bookmark the permalink.

Comments are closed.