logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

De waarheid over voeding

De waarheid over ons eten en drinken, daar zijn we massaal naar op zoek. Onze honger naar informatie wordt gestild door talloze blogs en artikelen die ons dé ultieme waarheid vertellen. Alleen jammer dat als je een paar van dit soort artikelen naast elkaar legt je tegenstrijdige informatie krijgt. Tarwe is het ongezondste wat je kunt eten. Met tarwe is niks mis. Gluten veroorzaken de meest verschrikkelijke ziektes. Zo lang je geen gluten-intolerantie hebt zijn gluten niet schadelijk. Van bananen word je dik. Een banaan is gezond, bron van vezels en voedingsstoffen. Vermijd zout, daarvan krijg je een hoge bloeddruk. Zout is super-gezond, zolang je maar de juiste variant gebruikt die bomvol mineralen zit. Vet is een dikmaker en van verzadigd vet slibben je aderen dicht. Vet is alles behalve een dikmaker en verzadigd vet is een eerste levensbehoefte. Koolhydraten zijn noodzakelijk als eerste bron van energie. Koolhydraten zijn een dikmaker en heb je nergens voor nodig. Je moet zo veel mogelijk rauw voedsel eten, dat bevat nog levende enzymen. Vitamines en mineralen uit verhit voedsel worden beter opgenomen.

En dit is nog maar een kleine greep uit alle tegenstrijdige informatie die elke dag in media verschijnt. Wat moet je er nog mee? Wat moet je nou nog geloven? En hoe bepaal je dat?

Laten we die laatste vraag eens als eerste beantwoorden. Hoe bepaal je welke informatie wel of niet betrouwbaar is. Als eerste is het belangrijk te achterhalen wie het heeft geschreven. Vaak staat er bij zo’n artikel wel wie het heeft geschreven en wat diens achtergrond is. Als het artikel is geschreven door iemand met verstand van voeding zou je mogen verwachten dat de informatie betrouwbaar is. Dus denk aan diëtisten, mensen die in Wageningen gestudeerd hebben, natuurvoedingskundigen, wetenschappers e.d.. Mensen die zichzelf een beetje ingelezen hebben en een uitgesproken mening overtuigend brengen kun je wat mij betreft minder vertrouwen. Vaak zijn de blogs en artikelen van zelfbenoemde deskundigen zeer stellig, waardoor het ook makkelijk is om ze te geloven, maar neem ze dus met een korreltje zout. Of zoek naar andere artikelen over hetzelfde onderwerp.

Dan de vraag wat je ermee moet, met al die informatie. Mijn antwoord hierop is dat het zinvol is om je gezonde verstand te gebruiken. Het gaat in voeding niet om details, maar om het grote geheel. Dus of je wat meer anti-oxidanten opneemt als je de blauwe bessen eerst kookt is eigenlijk niet zo boeiend. Het is veel boeiender of je in je gehele voedingspatroon voldoende anti-oxidanten binnenkrijgt. Of rijpe bananen meer suiker bevatten dan onrijpe is ook niet zo boeiend, want die onrijpe banaan is amper weg te kauwen. De vraag of en hoe je voldoende fruit eet is veel zinvoller. Tarwe compleet schrappen of juist compleet omarmen is ook zinloos. In een gevarieerde voeding past ook wat tarwe, tenzij je een tarwe-allergie hebt of een gluten-intolerantie of –gevoeligheid.

Met je gezonde verstand, een kritische blik en het grote geheel in je achterhoofd kom je al een heel eind met het beoordelen van welke informatie wel en niet zinvol is. Verder is het belangrijk om te weten dat voeding een gebied is dat in beweging is. Er wordt veel onderzoek gedaan en de inzichten veranderen. Dit betekent eigenlijk dat die waarheid over voeding misschien wel niet bestaat. En dat vraagt dus weer dat gezonde verstand en die kritische blik en het grote geheel in het achterhoofd.

Veel leesplezier over voeding!

This entry was posted in Gezond eten. Bookmark the permalink.

Comments are closed.