logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Bullet journal voor je gezondheid

bulletjournalMisschien heb je er al eens van gehoord, het bullet journal. Zo nee: daarover gaat dit blog. Zo ja, dan vraag je je misschien af waarom je daarover iets leest op de website van een diëtist. Het gaat toch over plannen, organiseren, lijstjes maken en dergelijke? Ja, dat klopt als een bus, en juist als je iets wilt veranderen ten aanzien van je gezondheid kan een bullet journal een handig hulpmiddel zijn.

Wat is het?

Bullet journaling is een systeem waarmee je, in een notitieboek, op zeer gestructureerde wijze je taken, planningen, doelen enzovoort bijhoudt. Het is toepasbaar op van alles in je leven, je werk, je hobby en dus ook je gezondheid. Omdat je zo gestructureerd en planmatig te werk kunt met het bullet journal kan het je ontzettend veel opleveren als je iets wilt veranderen aan je leefstijl.

De maand

Vaak begin je met een overzicht van de komende maand. In dat maandoverzicht kun je van alles plannen, bijvoorbeeld wanneer je wilt sporten, of wanneer je boodschappen moet doen. In het maandoverzicht kun je ook de momenten waarop het mogelijk lastiger is om je aan je plan te houden anticiperen. Doordat je je alleen al bewust bent van het feit dat zo’n moment in de nabije toekomst komt kun je erover nadenken en bedenken hoe je ermee om wilt gaan. Aan het begin van zo’n nieuwe maand kun je doelen stellen waaraan je die komende maand wilt werken.

Doelen stellen

Wat wil je bereiken in de komende maand? Wil je op gewicht blijven? Wil je afvallen? Hoe veel? (Wees niet te ambitieus hier!) Wil je aankomen? Wil je de komende maand in kaart krijgen waar jij buikpijn van krijgt? Of wil je bijhouden hoe vaak je nou eigenlijk poept en hoe je poep eruit ziet? Misschien wil je als doel stellen dat je de komende maand minstens zes keer sport, of dat je juist het sporten een keer overslaat als je jezelf aan het overbelasten bent. Wat er voor jou maar van belang is verwerk je in je doelen.  Maar let op,  houd je doel vooral klein, zo’n maand is zo om. Als je jezelf te grote doelen stelt dan haal je ze niet en wordt het frustrerend in plaats van dat het je iets oplevert.

Plan maken

Vervolgens ga je nadenken over hoe je aan jouw doel(en) gaat werken. Wat heb je nodig om dat (kleine) doel van deze maand te bereiken? Dit schrijf je op in je boekje. Door het op te schrijven maak je het heel concreet, dit is wat je gaat doen. Soms kom je hier tot de ontdekking dat het niet haalbaar is wat je in je hoofd had. Mooi, dan kun je weer even een stap terug en bedenken hoe het haalbaarder kan worden.

Week/dag-overzichten

Als je het prettig vindt kun je werken in weken of in dagen. Alsof het een agenda is bijvoorbeeld. Of je maakt per week of dag lijstjes met je taken van die dag of week. Wat moet je doen om jouw doel te bereiken? En aan het eind van de dag / week vink je af wat je gedaan hebt. Wat je niet hebt gedaan kun je migreren naar een andere dag of een andere week. Je zult ontdekken dat je sommige dingen al vijf keer hebt gemigreerd. Waarom? Is het te moeilijk? Is het te stom? Is het eigenlijk niet nodig? Dit levert je weer nieuwe inzichten op.

Je kunt de week of dag planning ook gebruiken voor het maken van een eetplan. Wat ga je eten op welk eetmoment. Als je niet zo van het plannen bent maak je geen eetplan, maar houd je een eetdagboek bij. En als je wilt weten waar die buikpijn toch vandaan komt houd je ook je klachten bij. Aan het eind van elke dag of week kun je evalueren. Gaat het zoals je wilt? Zo nee, waarom niet? Zie je een verband met je voeding en je buikklachten? Is het nodig om nog meer te loggen, bijvoorbeeld stress, of reistijd, of …?

Collections

Een leuk onderdeel van je gezondheids bullet journal kunnen je collections zijn. Stel dat je jezelf als doel hebt gesteld dat je om de dag met groente wilt lunchen, in plaats van brood, dan kan het slim zijn om je lekkerste groente-lunches te loggen in een collection. Deze zijn leuk om later terug te zoeken als je wat minder geïnspireerd bent. “Nee, niet weer een salade met kip, pfffff.” Dan check je je Favoriete Groentelunches en zie je dat je een paar weken geleden een heerlijke lunch met broccoli had. Die was je eigenlijk alweer vergeten, maar nu je het leest weet je het weer, zalig, dat ga je eten! En hee, daar staat ook weer die lekkere pompoenstoof, die wordt het morgen. Zo’n collection is toepasbaar op van alles. Favoriete sportlessen, favoriete wandelroutes, favoriete ontbijtjes, favoriete restaurantjes waar ze een lekker ontbijtje serveren, tentjes in de stad waar je makkelijk naar de wc kunt, enz.

Positiviteit

Het is zo makkelijk om overal het negatieve van in te zien, en je wilt iets veranderen in je leven en dit gaat er mis, dat gaat er fout, en alles is bleh…. Voor je het weet zit je in een negatieve spiraal en verlies je uit het oog wat er wel goed gaat. Het bijhouden van een positiviteitsdagboek kan dan juist meer positiviteit brengen. Ook dat kun je heel goed in je bullet journal verwerken. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je twee of drie positieve dingen van elke dag opschrijft. Hiermee verleg je de focus van het negatieve naar het positieve. Veranderen werkt vanuit het positieve over het algemeen veel beter dan vanuit het negatieve.

Evalueren

Op een dag is de maand weer ten einde. Een mooi moment om te evalueren. Heb ik mijn doelen bereikt? Zo ja, top! Zo nee, hoe komt dat? Was mijn doel sowieso niet haalbaar en moet ik een kleiner doel stellen? Was er een andere reden waarom het mis ging? Wat heb ik nodig om dit doel wel te bereiken? En zo is de cirkel rond en kun je weer verder gaan met het perfectioneren van je plan.

In je Bullet Journal kun je dit natuurlijk doen op de manier die bij jou past. Dat kan heel kunstig met allemaal mooie tekeningen en met handlettering. Maar het kan ook gewoon plain en simpel met een pen en een lijstje, klaar. Je kunt een duur boekje aanschaffen, of je schaft een simpel boekje aan. Hoe je je Journal in de maand verwerkt kun je ook telkens weer aanpassen. Misschien werkt een dagoverzicht voor jou heel goed, of misschien juist helemaal niet. Je kunt het helemaal customizen naar wat jij nodig hebt, zo uitgebreid of zo simpel als bij jou past. Als het maar werkt!

 

Getting Started

This entry was posted in Bewust eten, Gezond eten, voornemens. Bookmark the permalink.

Comments are closed.