logolabel

Diƫtistenpraktijk/coaching

Beweging voor je gezondheid

Dat lichaamsbeweging gezond is weet iedereen eigenlijk wel. Maar een vraag die veel mensen bezighoudt is de vraag welke vorm van lichaamsbeweging het meest effectief is. Voor je bloeddruk, om af te vallen, om fit te blijven of wat je gezondheidsdoel dan ook is. En eigenlijk heb ik daar maar een antwoord op: doe datgene wat je het leukst vindt. Er is best veel bekend over met welke sport je het meeste vet verbrandt (wandelen), of met welke sport je de meeste spiergroepen aanspreekt (zwemmen o.a.), maar uiteindelijk gaat het erom dat je het bewegen op de langere termijn volhoudt.

De mens is gemaakt om te bewegen. Ooit was beweging onze enige kans om te overleven, want zonder beweging vonden we geen voedsel. En dus moesten we eropuit, wortels uitgraven, bessen plukken, achter wilde dieren aanrennen en in het water spartelen om vis te vangen.

Tegenwoordig leiden veel mensen een zittend bestaan. Veel in beweging zijn vraagt een extra investering, want het eten komt bijna vanzelf tot ons en ook voor de bereiding daarvan hoef je soms amper te bewegen. En dus moet je nadenken over beweging. Soms denk je daarover na als je een probleem krijgt, je wordt te zwaar of je cholesterol blijkt te hoog. Soms denk je erover na voordat er een probleem ontstaat omdat je dat probleem wilt voorkomen. Wat de reden ook is dat je wilt gaan bewegen, weet in ieder geval 1 ding, je gaat je er hoe dan ook beter van voelen. Zowel als je preventief beweegt als wanneer je gaat starten omdat er een probleem is ontstaan. Want van lichaamsbeweging word je blij. OK, misschien niet meteen de eerste keer. De eerste keer word je er misschien heel moe van, omdat je lichaam moet wennen aan al die activiteit. De tweede keer wordt het al beter en na een paar keer ontdek je dat je onrustig wordt als je niet gaat bewegen. Je merkt dat je lichaam er behoefte aan heeft.

Welke vorm van beweging je kiest is dus helemaal afhankelijk van wat jij leuk vindt, maar ook waar je het budget voor hebt. Sporten in die peperdure club met zwembad en op elke hoek een trainer die je te hulp schiet als je even twijfelend om je heen kijkt is niet voor iedereen weggelegd. Gewoon je schoenen aantrekken en een wandeling maken is alweer veel laagdrempeliger. En op een dag als vandaag wil je daar ook graag een paraplu bij. Zwembaden zijn in Amsterdam altijd wel binnen tien minuten fietsafstand te vinden. En verder kun je in Amsterdam zo ongeveer elke sport beoefenen die je maar wilt, van klassiek ballet tot krav maga, van schermen tot klimmen, van badminton tot voetbal, bedenk het maar. En als je er niet uitkomt denk en zoek ik graag met je mee naar de leukste, en dus best vol te houden, vorm van beweging voor jou.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.