logolabel

Diëtistenpraktijk/coaching

Afval-kuilen

Stap er niet in, in de volgende valkuilen die je zomaar kunt tegenkomen als je wilt afvallen.

Honger lijden

Het lijkt zo logisch, minder eten = afvallen. Minder eten is ook vaak honger hebben. Dus denken veel mensen: honger is goed, nu val ik af! Maar, honger is ook een tegenwerker van afvallen. Als je honger hebt wil je eten, en het is een ontzettend urgente roep van het lichaam, dus honger kan het afvallen juist ontzettend tegenwerken. Hoe meer honger je hebt, hoe meer je wilt eten en op een bepaald moment maakt het ook niets meer uit wat het is en het moet ook veel zijn… Zorgen dat je juist verzadigd bent en geen honger hebt is een veel zinvollere strategie, zodat je langer zonder eten kunt en niet gaat snoepen of snacken uit honger.

Onvoldoende drinken

Als je niet voldoende drinkt krijg je dorst. Maar die dorst meldt zich niet altijd als dorst, maar kan zich ook als honger melden. Dus je denkt dat je hoognodig wat moet eten, maar eigenlijk moet je vooral iets drinken. Dus als je wilt afvallen en je hebt honger kan het een zinvolle strategie zijn om eerst een glas water of twee te drinken en na 20 minuutjes nog eens na te gaan of je wel echt honger hebt. Is de trek weg, dan had je dorst. Is de trek er nog dan heb je echt honger.

Calorieën tellen

Afvallen gaat over energiebalans, en dus over kilocalorieën (waarover we in de volksmond praten als calorieën). Maar dat betekent niet dat die calorieën het enige is dat telt. Het gaat immers over verzadiging, en het gaat over het grote geheel. Dus kiezen voor producten met weinig calorieën is op de korte termijn een leuk idee. Maar producten met weinig energie zijn in veel gevallen weinig verzadigend. Zie punt 1, je wilt juist verzadigd zijn. Dus stel je wilt een tussendoortje kiezen, dan kun je kiezen voor een droge cracker of voor een bakje volle yoghurt. De eerste heeft minder calorieën dan de tweede, maar de kans dat je na de yoghurt snel weer wat nodig hebt is een stuk kleiner.

De lat te hoog leggen

Veel en snel afvallen, wie wil dat nou niet? Hoe leuk is het ook als dat lukt? Super natuurlijk! Maar wat als je wel lekker afvalt, maar niet zo snel als je in je hoofd had? Je wilde voor die vakantie, of voor die verjaardag, of voor dat huwelijk, of … die ene outfit aan of je wilde een nieuwe outfit kopen in een of twee maten kleiner enz. En je merkt eigenlijk al twee maanden voor die datum dat je het niet gaat redden, want je valt wel af maar niet zo snel en veel als gehoopt. De kans dat je ontzettend gefrustreerd raakt omdat het je je doel niet gaat bereiken is levensgroot. En voor je het weet ben je zo gefrustreerd dat je alles overboord gooit. Laat maar, het wordt toch nooit iets… Zonde! Stel een haalbaar doel en neem je tijd. Een nieuwe levensstijl aanleren gaat gepaard met vallen en opstaan en heeft tijd nodig.

Je alleen maar richten op de weegschaal

Afvallen gaat over gewicht, je wilt minder wegen dan je nu doet. Maar wat je vergeet als je alleen kijkt naar de weegschaal is de samenstelling van je lichaam. Vetmassa is hetgeen je ongezonder maakt en waar je minder van hebben wilt. Dus op het moment dat je vetmassa verliest maar spiermassa opbouwt kan het zijn dat er op die weegschaal niks gebeurt… Niks aan de hand, je gezondheid verbetert en je kleren zitten mooier, maar dat getal blijft hetzelfde. Op het moment dat je alleen kijkt naar dat getal kun je dus ook weer gefrustreerd raken.

Gefrustreerd raken

Je leest het al, je kunt om nogal veel dingen gefrustreerd raken als je afvalt. En wat doe je als je gefrustreerd bent? Misschien ga je daarvan wel eten, je frustratie wegeten. Misschien besluit je door de frustratie wel dat het toch nooit iets gaat worden en gooi je de handdoek in de ring en laat je al je plannen los. Doe het niet! Take it easy, blijf positief en pak continu de draad weer op als je hem kwijtraakt.

Crashen

Je wilt afvallen, snel en veel. In een tijdschrift zag je een advertentie van maaltijdvervangende shakes en dat lijkt je wel wat. Lekker makkelijk en snel. En het werkt, na een tijdje ben je op je streefgewicht, hoera! Maar dan… Dan ga je weer eten zoals je deed. Door het snelle afvallen denkt je lichaam dat er een hongersnood is en alles wat er nu binnenkomt slaat je lichaam meteen op als vetmassa. Aankomen is wat er daarna gebeurt.

Lijnen

Als je gaat lijnen zie je het als een tijdelijk iets. Iets wat je even doet om af te vallen en daarna doe je weer gewoon. Maar door dat te doen wat je gewoon vindt kom je weer aan. Dan kun je daarna natuurlijk weer lekker even lijnen en zo een continue cyclus van afvallen en aankomen in stand houden. Misschien is het prettiger om het afvallen structureler aan te pakken en te streven naar een nieuw patroon voor de lange termijn. Zodat je nooit meer aan de lijn hoeft te doen omdat je op gewicht blijft.

Altijd nee zeggen

Als je altijd nee zegt tegen ongezond voedsel is daar in theorie niks mis mee. Maar in de praktijk kan het ook opleveren dat je heel erg het gevoel hebt dat je niks meer mag, dat alle lekkere dingen aan jou voorbij gaan. Weer geen ijsje bij lekker weer, weer geen taartje op die verjaardag, weer een spa’tje terwijl de rest een lekker wijntje drinkt. Als je altijd nee zegt loop je weer het risico op die frustratie. Dus zeg ook eens ja. Op het moment dat je van jezelf alles mag eten wordt het geen strafkamp, maar ben je gewoon nog steeds lekker aan het leven. Je zegt ook af en toe ja. Af en toe dus, niet altijd…

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.