Welkom in 2022

Een mooi en gezond 2022 gewenst!

In verband met de corona pandemie blijft het mogelijk om consulten live of op afstand te laten plaatsvinden. Vanzelfsprekend houd ik me zo veel mogelijk aan de regels, en houden we afstand, staat er altijd een raam open en dragen we een mondkapje op de gangen.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Welkom in 2022

Januari 2021

Ook in 2021 worden we nog geraakt door de gevolgen van de Corona-pandemie.

Consulten kunnen zowel op locatie als op afstand plaatsvinden. Bij klachten van u of van mij vindt het consult op afstand plaats.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Januari 2021

Corona update najaar 2020

Alle spreekuren kunnen indien nodig of gewenst op afstand plaatsvinden. Als u zich niet comfortabel voelt om naar het spreekuur te komen, of als u in quarantaine bent, of als u symptomen heeft kan uw afspraak gewoon op de afgesproken tijd doorgaan, maar dan via (video)bellen.

Ook andersom, als ik zelf symptomen heb of in quarantaine moet zal ik u informeren dat onze afspraak op afstand plaatsvindt.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Corona update najaar 2020

Revalidatie na Covid-19

Na een ziekenhuisopname vanwege het Corona-virus blijken mensen vaak ernstig verzwakt te zijn is de afgelopen periode duidelijk geworden. Vaak is er veel gewicht verloren, door gebrek aan eetlust, of na een opname op de intensive care. Dit verloren gewicht is veelal spiermassa. Om weer opnieuw spiermassa op te bouwen is natuurlijk training noodzakelijk, maar ook voldoende goede voeding.

Om hieromtrent te adviseren is dieetbehandeling gewenst, bij voorkeur als onderdeel van een revalidatiebehandeling door een team van professionals. In de Nieuwmarktbuurt is er een team gevormd waar ik deel van uitmaak.

Ook zonder ziekenhuisopname zijn mensen vaak flink afgevallen en is soms wat extra ondersteuning van een deskundige zinvol of noodzakelijk.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Revalidatie na Covid-19

Corona en overgewicht

In het afgelopen weekend zagen we veel nieuwsberichten over IC patiënten met corona, 80% van hen heeft overgewicht. Nu heeft 50% van de Nederlanders overgewicht, jij misschien ook wel, en misschien schrok je wel van dit bericht, want wat betekent dit dan voor jou? Misschien vraag je je af of je nu iets moet doen om heel snel af te vallen, hoe minder overgewicht hoe beter?

Het antwoord op die vraag is nee. Nee, je moet nu niet als een gek gaan diëten en sporten om in rap tempo kilo’s te verliezen. Vaak als je iets heel drastisch doet lever je juist in qua gezondheid, en dat is het laatste wat je nu nodig hebt. Wat je nu nodig hebt is zo gezond mogelijk blijven, en misschien zijn er nog mogelijkheden om juist wat gezonder te worden. Wat kun je wel doen?

Bewegen

Zitten is het nieuwe roken, is inmiddels alweer een oude uitspraak, maar hij is nog van toepassing. En nu we allemaal thuis zitten is het heel makkelijk om lekker veel te zitten, en is in beweging komen misschien best moeilijk. Als je nu helemaal niet beweegt, begin dan klein. Sta gewoon elk half uur even op, til om de beurt elk been op en zwaai met je armen. Loop eens rondje door je huis. Heb je verdiepingen, loop een keertje extra de trap op en af. Als je met iemand belt, blijf dan niet zitten, maar loop rondjes om een meubelstuk heen. Ga een blokje om, en als je denkt dat een wandeling groot klinkt, houd het ook klein. Stap naar buiten, loop 5 minuten en draai je om. Bouw het rustig steeds meer uit, op jouw eigen tempo. Het interessante is dat je zult merken dat het je goed doet, en dat maakt het weer makkelijker om er weer mee verder te gaan. Daarnaast is er op het internet veel mogelijk. Veel sportscholen hebben nu workouts op youtube gezet, en er waren er al een hoop. Zoek iets uit wat bij jou past. Is 3 kwartier zweten thuis te groot, zoek iets kleiners. Er bestaat een leuke app genaamd Seven Minutes. 14 oefeningen a 30 seconden. Binnen tien minuten ben je klaar. En als je hier eenmaal aan gewend bent wil je misschien wel 2 rondes doen, of 3. Of je gaat op zoek naar iets groters. Zoek iets wat bij jou past, misschien vind je zumba wel leuk, of een andere dans-workout. Misschien vind je elke workout niks, maar is er wel toffe muziek waarop je eens een tijdje bij uit je dak kunt gaan. Er is geen foute manier om meer te bewegen, alles telt en alles is goed. Alle kleine beetjes helpen!!

Groente en fruit

Deze twee blijven een hele belangrijke pijler onder dat gezonde voedingspatroon. Misschien lukt het je nu niet zo goed om elke dag groente te eten bij je avondeten, misschien is het ook wat lastiger nu om een stukje fruit klaar te maken. In dit soort rare, spannende en moeilijke tijden is het niet evident om iets wat je sowieso misschien niet natuurlijk af gaat wel op te pakken. Blijf ook hier klein denken, en denk makkelijk. Snoeptomaatjes en druiven bijvoorbeeld, dat is niet zo veel werk. Als je deze wast en ergens voor het grijpen zet wordt het ineens al een stuk makkelijker om ervan te eten. En ook hier merk je dan misschien wel hoe fijn / lekker het is wat het weer makkelijker maakt om weer een stapje verder te gaan.

Vind je het niet zo super moeilijk om groente en fruit te eten, maar vind je het wel lastig om er genoeg van te eten zijn er altijd manieren te verzinnen. Neem bijvoorbeeld een hand snoeptomaatjes bij de lunch, of een stuk paprika of komkommer. Een lekkere salade bij de lunch is natuurlijk ook nooit weg, lekker met makreel of geitenkaas, kikkererwten. Een grote pan soep met lekker veel groente erin is ook altijd fijn, je vriest er misschien wat bakjes van in en als je het voor het grijpen hebt staan pak je het weer makkelijker. Fruit kun je eventueel voorgesneden kopen, maar je kunt ook zelf in de ochtend even een kwartiertje nemen om wat fruit voor de hele dag klaar te maken. Datzelfde geldt voor rauwe groentes, maak alvast een bordje klaar om later op de dag wat groentes te snacken.

 

Denk klein! Neem kleine stapjes. Alle kleine stapjes bij elkaar maken weer een grote stap. Als je hulp nodig hebt is die er! Neem gerust contact op voor een corona-afspraak op afstand. Via (video)bellen denk ik graag met je mee om te zien waar jouw ruimte zit, welke stap nu haalbaar is.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Corona en overgewicht

Vitamine D

Het zijn gekke tijden, zo eind maart 2020. We zijn thuis, veel binnen en hopen dat het nieuwe virus onze deur en die van onze naasten voorbij gaat. Eind maart is tegelijkertijd de periode waarop de aarde en zon weer dicht genoeg bij elkaar zijn om via de huid weer vitamine D aan te kunnen maken. Zeker op onbewolkte dagen zoals nu.

Zonlicht en vitamine D

Als de zonkracht hoog genoeg is (vanaf zonkracht 3) kan het lichaam via de huid vitamine D aanmaken. Hiervoor is het wel nodig dat de zon rechtstreeks op die huid kan schijnen, dus zonder raam, kleding of zonnebrand ertussenin. Dat is ingewikkeld, want tegelijk moeten we ook de huid beschermen tegen te veel zonlicht omdat dat ook weer schadelijk kan zijn. Dus dat betekent: zonnen met gezond verstand, en dus beslist niet overdoseren.

Vitamine D en weerstand

Voldoende vitamine D in het lichaam is nodig voor een goede weerstand. Mensen met een laag vitamine D niveau in hun bloed zijn vatbaarder voor besmettelijke ziektes. Vorige week verscheen een artikel in Trouw over vitamine D, weerstand en beademing. Er is een (klein) onderzoek geweest waaruit bleek dat mensen met een vitamine D-tekort die beademing nodig hadden daar eerder complicaties bij kregen dan mensen met een goede vitamine D-status.

Concreet

Wat betekent dat nou concreet voor vandaag? Ongetwijfeld zit jij, als lezer van dit stukje, net als ik, nu meer binnen dan normaal in deze tijd van het jaar. En dat is goed, want we willen dat die piek uit die Corona curve komt – flatten the curve. Maar dat betekent ook dat die kostbare vitamine D minder goed binnen kan komen, en het is best handig om juist wel genoeg vitamine D binnen te krijgen. Kijk of je op wat voor manier dan ook wat zon kunt vangen op de ontblote huid. Via een klein balkon misschien, of wellicht heb je de luxe van een tuin op het zuiden, open een raam en zet er een stoel neer om wat van die zonnestralen te vangen. Een frisse neus halen mag, stroop je mouwen wat op tijdens je ommetje. Lukt dat nou niet, schroom niet om een supplement te gebruiken van bijvoorbeeld 10-20 microgram per dag. Weet je zeker dat jij een grote kans hebt op een tekort slik dan een dubbele dosis.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Vitamine D

Corona virus – actueel

In verband met het besmettelijke Corona virus werk ik de komende tijd voor uw en mijn veiligheid op afstand. Alle afspraken vinden telefonisch plaats.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Corona virus – actueel

Intermittent fasting, moet jíj dat ook doen?

Als het over het fysiek gedeelte gaat is het antwoord op deze vraag voor vrijwel iedereen volmondig ja. Voor de meeste mensen is het heel verstandig om niet continu te blijven eten en eens een eetpauze in te lassen, enkele uitzonderingen daargelaten voor wie het om fysieke redenen minder verstandig is om echt lange periodes niet te eten. Maar ten aanzien van het mentale gedeelte is het wellicht verstandig om eens goed na te denken of het intermittent fasting, zoals het nu veelal wordt ingevuld, voor jou verstandig is of niet.

De meest gebruikelijke manier waarop er de afgelopen tijd wordt gevast is ofwel de 2 dagen per week vasten versus 5 dagen niet vasten ofwel 16 uur per etmaal vasten en een zogeheten eetraam van 8 uur per etmaal.

Laten we eens bij deze laatste beginnen. Veelal wordt dit ingevuld door tussen 12.00 en 20.00 te eten en tussen 20.00 en 12.00 te vasten. Voor veel mensen komt het simpelweg neer op niet of later ontbijten. Als je in je eetraam gezond eet, voldoende eiwitten en voedingsvezels binnenkrijgt en lekker varieert is het voor de meeste mensen prima vol te houden.  Maar ben je eigenlijk niet zo goed hierin, en eet je te weinig of te weinig verzadigend, dan kun je mogelijk het gevoel krijgen dat je onverzadigbaar bent. Het is heel makkelijk om dan in een gedachtencirkel terecht te komen, waarin je gaat denken dat je blijkbaar langer moet vasten om dit probleem op te lossen, en voor je het weet vast je alleen maar langer en langer en word je alleen maar hongeriger.

Wat nou als je iemand bent die de lat hoog legt. Zestien uur vasten? Waarom zo kort, waarom niet 24 uur, of 36, of 72, of een week? Op sociale media lees je misschien succesverhalen van mensen die dat doen, die 72 uur vasten en zich daarna beter voelen dan ooit. Dat wil jij ook, en je vindt ook dat je dat moet kunnen, dus je kiest een moment uit om hiermee te starten om te ontdekken dat jij je er helemaal niet beter van gaat voelen, sterker nog, je wordt er chagrijnig en moe van, misschien val je zelfs wel flauw. En je voelt je nog een loser ook, want waarom kan jij dat niet, en die andere persoon wel? Houd er rekening mee dat de mensen die zo lang kunnen en willen vasten al flink geoefend zijn in het vasten. Die zijn gestart met 16 uur in een etmaal en hebben dat na lange tijd stukje bij beetje uitgebreid. Die zijn niet van de een op de andere dag 72 uur (bijvoorbeeld) gaan vasten. Of het gezond is om dat regelmatig te doen is een andere vraag, die totaal van het individu afhankelijk is.

En wat als jij iemand bent die heeft besloten om te gaan vasten en binnen drie dagen komt de vraag of je mee gaat naar een feestje of een etentje. Help, dat betekent dat er buiten je eetraam zal worden gegeten! Wat doe jij? Je kunt hierover stressen, je kunt zelfs besluiten om niet naar deze sociale gelegenheid te gaan omdat je niet van je plan wilt afwijken. Wellicht is intermittent fasting voor jou dan niet de beste manier.

De variant van twee dagen per week vasten is ook een hele leuke en interessante. Vijf dagen per week doe je gewoon je ding, en die andere twee dagen ga je vasten. Deze variant is bedacht door Michael Mosley. Op de vastendagen gebruik je 800 kcal, en dat doe je in een maaltijd of in meerdere maaltijden. De ervaring van mijn cliënten die het vasten op deze manier invullen leert dat dit een hele fijne manier kan zijn. De twee vastendagen zijn lekker duidelijk, de overige dagen zijn redelijk vrij in te vullen (gezond eten blijft natuurlijk altijd de basis), en je kunt het vasten zo inplannen dat je sociale leven er niet onder lijdt. Ook hier ligt een eventuele mentale schaduwzijde in verder willen gaan dan goed is. Minder kcal gebruiken op de vastendagen, geen kcal gebruiken op de vastendagen, meer vastendagen inlassen dan die twee.

Als je het geheel nuchter bekijkt, dan kun je eigenlijk heel simpel concluderen dat het allemaal niet zo rigide hoeft. Je kunt ervoor kiezen om enkele uren per dag te vasten, maar als jij gewend bent om tussen 6.30 en 23.00 te eten maak je al veel gezondheidswinst als je tussen 8 en 21 uur gaat eten. Je kunt er ook voor kiezen om een paar keer per week je ontbijt over te slaan en rond lunchtijd een stevige voedzame eiwitrijke maaltijd te gebruiken, tenzij dat oplevert dat je rond 16.00 en/of 21.00 een onverzadigbare zin in zoet krijgt.

Het is verder ook zinvol om je vooraf af te vragen wat je wil bereiken met het vasten. Wil je afvallen dan kan het vasten je zeker helpen, maar het is geen quick fix, en het is ook geen gevalletje “hoe meer hoe beter”. Het menselijk lichaam is een complex geheel, en het metabolisme kan zich aanpassen op te lang en te veel vasten en dan juist gaan vertragen.

Intermittent fasting kan een heel mooi onderdeel zijn van een gezonde leefstijl, zolang je het op een relaxte manier kan invullen.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Intermittent fasting, moet jíj dat ook doen?

Fijne feestdagen!

 

 

 

 

 

 

Foto: Annette de Vries

Posted in Uncategorized | Comments Off on Fijne feestdagen!

Perfect is overrated

Ken je dat? Je wil iets veranderen in je leven, je wil bijvoorbeeld gezonder leven. Dus je mest je hele keuken uit en gooit alles wat je niet gezond vindt in de prullenbak, misschien eet je nog even wat dingen omdat het straks niet meer kan. Daarna ga je boodschappen doen en met tassen vol groente en fruit enzovoort naar huis slepen. Je stoft je sportkleding af en je sportschoolabonnement (of je runkeeper of wat van toepassing is). Yes, je bent er helemaal klaar voor!

De volgende dag eet je supergezond en je sport en je bent helemaal blij. Yes, gezond bezig! De dag erna idem. Dag 3 sla je het sporten even over, geen zin. En shit, eigenlijk ook geen zin om te koken. Nou ja, broodje falafel afhalen is toch ook best gezond? Zit best veel groente op, en falafel is van kikkererwten en die zijn ook gezond.  De volgende dag heb je haast en gris je onderweg naar waar je dan ook maar zijn moet snel ergens een croissant mee. Shit, weer mislukt. Het is klaar, over en uit. Laat maar hangen dat gezonde leven, ik kan het niet, het lukt me toch nooit. Herkenbaar?

Dit is de alles of niets methode. Het gaat 100% zoals je van plan was, of niet. Er zit niks tussenin. Stel dat je van plan bent om vier keer per week te sporten maar dat red je niet, dan sport je liever helemaal niet. Al je maaltijden moeten gezond, maar dat ontbijt lukt niet, dus is het hopeloos verloren.

Dat kan anders! En het heet de gulden middenweg. Of het heet perfect is overrated. Of goed genoeg is ook goed genoeg. Of meer van dat. De week heeft 7 dagen. Stel dat je 4 van die 7 dagen gezond ontbijt. Dat is meer dan de helft van de week. Je wil 4 keer per week sporten, maar op dit moment lukt eigenlijk maar 1 keer per week. Dat is 1 keer per week lekker in beweging, tegenover zitten, liggen of hangen. Elke avond koken zit er niet in, maar elke zelf bereide maaltijd is er een. Je zwicht toch voor die reep chocola, of die gefrituurde snack of wat dan ook maar jouw valkuil is. Dat kan gewoon gebeuren, je bent ook maar een mens. Ik hoop dat het lekker was, en daarna ga je gewoon weer lekker verder jezelf je nieuwe leefstijl aanleren. En dat gaat met vallen en opstaan. Toen je leerde lopen kon je dat ook niet in een half uur. Of toen je leerde schrijven.

Beschouw het als een proces, een leerproces. Ontdek wanneer jij kwetsbaar bent voor verleidingen en kijk hoe je daar anders mee om kan gaan. Ontdek welke vorm van bewegen bij jou past. Ben jij een sportschooltype of kun je beter gaan dansen, of zwemmen, of wandelen, of yoga, of touwtje springen, of of of… Beschouw het niet als iets wat in een keer perfect moet, maar iets wat in ontwikkeling is. Schrijf eens op hoe jij je ideale leefstijl ziet, schrijf dan ook op hoe je nu leeft en wat er nodig is om dat anders te doen. Geef jezelf de tijd. Val en sta weer op. Pak steeds de draad weer op. Lees na een jaar je ideale leefstijl nog eens door en bekijk dan hoe ver je er op dat moment van verwijderd bent.

Blijf in jezelf geloven. Je kunt het, echt!

Posted in Uncategorized | Comments Off on Perfect is overrated