Rond de feestdagen wordt er vaak steviger gedronken dan normaal. Hier zijn vijf redenen om het rustig aan te doen:
- Alcohol zou gezond zijn. Zo zou je van één glas (voor vrouwen) of twee glazen (voor mannen) per dag minder risico lopen op hart en vaatziekten. Het grappige is dat ondanks dat effect geen enkele gezondheidsbevorderende organisatie geheelonthouders adviseert om alcohol te gaan drinken. Een van de redenen daarvoor is dat het gezondheidseffect van het drinken van alcohol niet zo spectaculair groot is. Niet roken, bewegen en gezond eten, dáár word je pas gezond van.
- Die een á twee glazen per dag is geen gemiddelde. Af en toe pieken met meer glazen is dus niet gezond. Het beschermende effect van alcohol berust voornamelijk op de bloedverdunnende werking ervan. 24 uur na de alcoholconsumptie is dit weer uitgewerkt. Diegenen die de ene dag niet, en de andere dag veel (meer dan twee glazen) drinkt, kunnen dus niet blijven roepen dat ze dat doen omdat dat zo gezond is.
- Een á twee glazen geldt voor standaardglazen. En die zijn nogal klein, namelijk 120 ml. Thuis drinken we meestal uit wat grotere glazen. En ondanks dat je die natuurlijk niet helemaal volschenkt kan daar dan wel ineens 180 ml in zitten. Voor een vrouw dus al te veel.
- “Ik drink alleen rode wijn, want daar zitten hele gezonde antioxidanten in”. Ja hoor, wie heeft je dat wijsgemaakt? Vergeet nooit dat wijnproducenten ook wel eens een onderzoek naar de (positieve) effecten van hun product financieren. Beter en onafhankelijker onderzoek laat zien dat het toch echt de alcohol is die het hem doet. Laat je niet gek maken door die rodewijnfanaten, bier of wat sterkers verdunnen je bloed ook!
- Voor de volledigheid; die betere en onafhankelijkere onderzoeken laten ook zien dat alcoholconsumptie gerelateerd is aan een grotere kans op leverbeschadiging, keel- en slokdarmkanker, en (voor vrouwen) borstkanker.
Wij wensen iedereen keigezellige kerstdagen toe, en een mooi en gezond 2012! Tot volgend jaar!